1 Ağustos 2024 PERŞEMBE | Resmî Gazete | Sayı : 32619 |
YÖNETMELİK | ||
Millî Eğitim Bakanlığından: MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI TAŞIMA YOLUYLA EĞİTİME ERİŞİM YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK MADDE 1- 11/9/2014 tarihli ve 29116 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim
Yönetmeliğinin 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 14/6/1973 tarihli
ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile tanınan eğitim hakkından
yoksun kalması muhtemel ilköğretim, ortaöğretim ve özel eğitim
okul/kurum/sınıflarına devam eden öğrenciler ile yaygın eğitim hizmetinden
yararlanan özel eğitim kursiyerlerinin resmî okul/kurumlara taşıma yoluyla
eğitime erişimlerini sağlamak için gerekli usul ve esasları belirlemektir.” MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 2 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “taşıma yoluyla eğitime erişim” ibaresi “öğrenci
taşıma” şeklinde değiştirilmiştir. MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesinde yer alan “ile
25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine” ibaresi “, 30/5/1997
tarihli ve 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 1
sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine”
şeklinde değiştirilmiştir. MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(ç), (e), (f), (g), (ğ) ve (h) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir. “ç) Geçici ikamet: Yangın, sel, deprem gibi doğal
afetler, mevsimlik işler, eğitim ve diğer sebeplere bağlı olarak yapılan
göçler nedeni ile ikamet adresinin geçici olarak değişmesini,” “e) Öğrenci taşıma uygulaması: Taşıma yoluyla
eğitimden faydalanacakların, taşıma merkezi resmî okul/kurum ve özel eğitim
sınıflarına günübirlik taşınarak eğitim ve öğretime devamlarını sağlamak ve
uygulama kapsamında taşınan özel eğitim öğrenci/kursiyerleri dışındaki
ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine ücretsiz öğle yemeği hizmeti sunmak
amacıyla yapılan uygulamayı, f) Öğrencisi taşınacak okul/kurum: Öğrenci sayısı
yetersizliği nedeniyle kapatılan,
doğal afetler, can ve mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmedik
olayların ortaya çıkması sonucu kullanılamayan, güçlendirmeye alınan veya
yıkılıp yeniden yapılmasına karar verilen resmî okul/kurumu, g) Öğrencisi taşınacak yerleşim birimi: Büyükşehir
statüsündeki illerde belde, köy veya köyaltı yerleşim yerlerinden mahalle
statüsü kazanan; büyükşehir statüsü dışındaki illerde ise belde, köy ve
köyaltı yerleşim yerleri ile daha önce köy statüsünde olup belediye
sınırları içerisine alınan yerleşim yerlerinden, sınırları içerisinde
öğrencilerin devam edeceği türde okul bulunmayan ve toplu taşıma hizmeti
verilmeyen yerleşim birimlerini, ğ) Taşıma hizmetinden faydalanacaklar: Öğrenci
taşıma uygulaması kapsamında öğrencisi taşınacak yerleşim biriminde sürekli
veya geçici ikamet eden öğrencilerle, özel eğitim okul/sınıflarında eğitim
alan öğrenciler, yaygın eğitim kapsamında olan kursiyerler ve
okul/kurumlarda oluşturulan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Geliştirme
Birimi tarafından refakat edilmesine karar verilen bedensel, orta veya ağır
zihinsel engelli, birden fazla yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu
olan öğrenci/kursiyerlerin; veli/vasisi ya da yazılı olarak yetkilendirdiği
kişileri, h) Taşıma merkezi okul/kurum: Öğrenci taşıma
uygulaması kapsamındaki öğrenci/kursiyerlerin öğrenim gördükleri resmî
okul/kurumu,” “j) Eğitim ve öğretim yılı: Eğitim ve öğretimin
başladığı tarihten, sonraki eğitim ve öğretim yılının başladığı tarihe
kadar geçen süreyi, k) Kursiyer: Özel eğitim ihtiyacı olup yaygın eğitim
hizmetlerinden yararlanan bireyi, l) Okul servis aracı: Taşıma hizmetinden
faydalanacakların taşınmalarında kullanılan ve ticari tescilli yolcu taşımaya
mahsus taşıtı, m) Okul servis araçları denetim komisyonu:
Valilik/kaymakamlıklarca millî eğitim, emniyet, jandarma, belediye ve uygun
görülen diğer kurum temsilcilerinden oluşturulan komisyonu, n) Rehber personel: Özel eğitim öğrencileri ile
kursiyerlerin taşındığı okul servis aracında görevli personeli, o) Tür: Bakanlığa bağlı resmî ilkokul, ortaokul, imam-hatip
ortaokulu, Anadolu lisesi, fen lisesi, sosyal bilimler lisesi, güzel
sanatlar lisesi, spor lisesi, mesleki ve teknik Anadolu lisesi, Anadolu
imam-hatip lisesinin her birini, ö) Veli/vasi: Öğrencinin/kursiyerin annesi, babası
veya yasal sorumluluğunu üstlenen kişiyi,” MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. “MADDE 5- (1) Millî eğitim müdürlüklerinde
öğrencisi taşınacak yerleşim birimlerini, taşıma hizmetinden
faydalanacakları, taşıma merkezi okul/kurumları, taşıma hizmetinin
sunulacağı okul servis araç sayısını, güzergâhlarını ve ücretsiz öğle
yemeği hizmeti sunulacak öğrencileri belirlemek üzere planlama komisyonu
kurulur. (2) Planlama komisyonu; millî eğitim müdürlüğünde
ilgili il millî eğitim müdür yardımcısı veya il/ilçe millî eğitim şube
müdürünün başkanlığında; temel eğitim, orta öğretim, din öğretimi, mesleki
ve teknik eğitim, özel eğitim, hayat boyu öğrenme, inşaat ve emlak
hizmetlerinden sorumlu şube müdürleri ile en az ikisi taşıma merkezi
okul/kurum müdürü olmak kaydıyla ilköğretim, ortaöğretim ve özel eğitim
okul/kurumu ile yaygın eğitim kurumu müdürleri arasından seçilen başkan
dâhil en az üç, en fazla on bir üyeden oluşur. (3) Planlama komisyonu; millî eğitim müdürlüğünün
uygun görüşü ve mahallî mülki idare amirinin onayı ile her yıl ocak ayı
içinde oluşturulur, millî eğitim müdürlüğünce hazırlanan çalışma takvimine
göre bir yıl süre ile çalışır. (4) Planlama komisyonu, öğrenci taşıma uygulamasına
ilişkin planlamaları yapmak üzere ilk toplantısını şubat ayını geçmeyecek
şekilde yapar. Ayrıca komisyon başkanının uygun göreceği tarihlerde de
toplanır. (5) Kendi bölgelerindeki öğrenci/kursiyerlerin
taşıma kapsamına alınması ile ilgili görüşlerini bildirmek üzere ihtiyaç
duyulması hâlinde, ilgili yerleşim birimlerinin muhtarları, belediye
başkanları, kamu kurum ve kuruluşlarının yetkilileri ile ilgili meslek
odaları temsilcileri de toplantıya davet edilebilir.” MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. “MADDE 6- (1) Planlama komisyonunun görevleri
şunlardır: a) Toplantı tarihi itibarıyla kapalı olan okulların
bulunduğu yerleşim yerlerindeki çağ nüfusu ve okulun fiziki durumu dikkate
alınarak bu okulların yeniden açılıp açılamayacağı ile ilgili gerekli
çalışmalar yapıldıktan sonra, il/ilçe mahallî mülki idare ve belediye
mücavir alan sınırları içindeki toplu taşıma hizmetlerinin olup olmadığını
ilgili belediyeler ve gerektiğinde komisyon tarafından kayıt altına alınan
tespitler doğrultusunda değerlendirmek suretiyle öğrencisi taşınacak veya
kapsam dışı bırakılacak yerleşim birimlerini ve taşıma hizmetinden
faydalanacakları belirlemek. b) Taşıma merkezi okula uzaklığı 30 kilometreden
fazla olan, taşınması ekonomik olmayan, iklimi veya ulaşım şartları
taşımaya elverişsiz olan yerleşim birimlerinde ikamet eden ilköğretim ve
ortaöğretim öğrencilerini, zorunlu olarak yatılı bölge ortaokulları ve
pansiyonlu okullara yerleştirdikten sonra taşıma hizmetinden
faydalanacakları ve öğrencisi taşınacak yerleşim birimlerini gruplandırarak
taşıma merkezi okul/kurumları belirlemek. c) Kaynakların etkili, ekonomik ve verimli
kullanılması ilkesine uygun olarak taşıma hizmetinden faydalanacakların;
taşıma merkezi okul/kurumlara kaç araçla taşınacağını, aracın yol ve
durakları ile hareket saatlerini güvenli bir şekilde taşınmalarını
sağlayacak önlemleri de alarak belirlemek. ç) Sağlık ve beslenme konularında alınması gereken
önlemleri işyeri sağlık ve güvenlik birimi/bürosu ile koordineli bir
şekilde belirleyerek bu önlemler doğrultusunda, öğrenci taşıma uygulaması
kapsamında özel eğitim okullarına devam edenler hariç taşıma hizmeti
verilenler ile taşıma merkezi okullarda açılan özel eğitim sınıfına devam
edenler ve taşıma merkezi okul müdürlüklerince, Sosyal Yardımlaşma ve
Dayanışma Vakfı verileri de dikkate alınarak belirlenen öğrencilerden
ücretsiz öğle yemeği hizmeti sunulacakların sayısını taşıma merkezi okul
bazında belirlemek. d) Öğrencileri, öğrenci taşıma uygulamasına
alınarak kapatılan okul/kurumların bina ve tesisleri ile ders araçları ve
taşınırlarının öncelikle taşıma merkezi okul/kurumların ihtiyaçlarının
karşılanmasında kullanılmak üzere millî eğitim müdürlüğüne öneride
bulunmak. e) Değerlendirme komisyonunca bildirilen başka bir
il/ilçeden öğrencisi taşınacak yerleşim birimleri ile okul/kurumların
öğrenci taşıma uygulamasına dâhil edilmesine yönelik planlamaları yapmak. f) Öğrencisi taşınacak okul ve yerleşim
birimlerinden; iklimi ve ulaşım şartları elverişsiz veya taşıma maliyeti
yüksek olduğu için başka bir il/ilçe sınırları içerisindeki taşıma merkezi
okul/kuruma taşınması uygun görülenlerin taşınacağı okulları planlayarak
değerlendirme komisyonuna bildirmek. g) İlkokul ve ortaokul öğrencilerine yönelik nisan
ayında; imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim öğrencilerinin taşınmasına yönelik
ise bu öğrencilere ait planlama işlemlerinin en geç ağustos ayı sonuna
kadar tamamlanmasından sonra, millî eğitim müdürlüklerince Taşıma Kapsamına
Alınan Öğrenci Bilgi Formu (Ek-1) ile hazırlanan gerekçeli raporu il millî
eğitim müdürlüğüne sunmak. ğ) Yaygın eğitim hizmetlerinden yararlanması
muhtemel kursiyerler ile bunların devam edeceği kursların süre ve
sayılarını il/ilçe hayat boyu öğrenme komisyonu ile birlikte belirlemek. h) İl ve ilçeye bağlı yerleşim birimlerini nüfus,
coğrafi yapı, ulaşım, iklim, özel eğitim okul/kurum/sınıfı ile yaygın
eğitim kurumunun fiziki kapasitesi ve konumu gibi özelliklere göre
gruplandırmak. ı) İl/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu ile iş
birliği içerisinde özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin taşınabilmesi
için gerekli tedbir ve kararları almak. i) İl/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu ile iş
birliği içerisinde özel eğitime ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin
okul/kurum/sınıflarına sağlıklı, güvenli ve zamanında ulaşmalarının
sağlanması için gerekli tedbirleri belirlemek. j) Bedensel, orta veya ağır zihinsel, birden fazla
yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan öğrenci/kursiyerlere taşıma
esnasında refakat edecek veli/vasi ya da bunların yazılı olarak
yetkilendirdiği kişi sayısını belirlemek. k) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin
taşınacağı araçlarda rehber personel bulundurulmasını sağlamak. l) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerden
tekerlekli sandalye kullanan veya yürüme güçlüğü yaşayanlara hizmet verecek
servis araçlarında liftli donanım, standartlara uygun seyyar rampa ve
ihtiyaç duyulacak diğer teknik özellikleri belirlemek. m) İşitme engelli özel eğitim meslek lisesi
öğrencileri ile işitme engelli özel eğitim kursiyerlerine verilecek olan
toplu taşıma kartları veya biletlerinin öğrenci ve gün sayısına göre aylık
ödenek talebini belirlemek. n) İhtiyaç duyulan zamanlarda, özel eğitim ihtiyacı
olan öğrenci/kursiyerlerin taşımasına yönelik millî eğitim müdürlüklerince
Taşımalı Öğrenci Modülüne girilen planlama verileri ile hazırlanan
gerekçeli raporu millî eğitim müdürlüğüne sunmak. o) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerden
işletmelerde mesleki eğitime devam edenlerden taşıma güzergâhında olup
taşınacakları tespit etmek, güzergâh üzerinde olmayan işitme yetersizliği
olan öğrenci/kursiyerlere verilecek olan toplu taşıma kartı veya biletinin
öğrenci ve gün sayısına göre aylık ödenek talebini belirlemek. ö) Özel eğitim okuluna kayıtlı öğrenciler ile aynı
özel eğitim okuluna veya aynı kampüste bulunan diğer okul/okullara devam
eden özel eğitim ihtiyacı olmayan kardeşleri belirlemek. p) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında olup
işletmelerde mesleki eğitime devam eden öğrencilerden, okul servis aracının
güzergâhı üzerinde yer alan mesleki eğitim aldıkları işletmelere veya
kayıtlı oldukları okullara taşınacakları velilerinin yazılı talepleri
doğrultusunda belirlemek. r) Okul müdürlüklerinden gelen parasız yatılılıktan
öğrenci taşıma uygulamasına geçişlerle ilgili başvuruları parasız yatılılık
ve bursluluk komisyonunun görüşleri çerçevesinde karara bağlamak. s) Açılacak özel eğitim sınıflarının tespitinde
il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu ile iş birliği yapmak. (2) Hazırlanan komisyon kararları, planlamanın ait
olduğu eğitim ve öğretim yılı başlamadan ve değerlendirme komisyonuna
sunulmadan önce öncelikle eğitim müfettişi/eğitim müfettiş yardımcısı, il
millî eğitim müdür yardımcısı/şube müdürlerince Planlama Komisyonu
Çalışmaları İzleme ve Gözlem Formu (Ek-2) doğrultusunda yerinde incelenir.
Düzenlenen bu Form, planlama komisyon kararları ile birlikte değerlendirme
komisyonuna gönderilir.” MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “seçiminde;” ibaresi “belirlenmesinde;” şeklinde, aynı
fıkranın (b) bendinde yer alan “taşıma” ibaresi “öğrenci taşıma uygulaması”
şeklinde değiştirilmiş, aynı maddenin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddenin dördüncü ve beşinci fıkraları yürürlükten
kaldırılmıştır. “(2) Zorunlu sebepler dışında yatılı bölge
ortaokulları ve ikili eğitim yapan okul/kurumlar taşıma merkezi okul olarak
belirlenemez.” MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Öğrencisi taşınacak yerleşim birimi ve okulda
aranacak şartlar MADDE 8- (1) Öğrencisi taşınacak yerleşim biriminin
belirlenmesinde; a) Toplu taşıma hizmetinin bulunmaması, b) Eğitime erişim ihtiyacı olan öğrencinin sürekli
veya geçici ikamet ettiği yerleşim yerinde bu ihtiyacını karşılayacağı
türde eğitim kurumu bulunmaması veya bu kurumların kapalı olması, şartları birlikte aranır. (2) Öğrencisi taşınacak okulların belirlenmesinde; a) Öğrenci sayısı yetersizliği nedeniyle okulun
kapalı olması, b) Okulun; güçlendirmeye alınması, yeniden yapılmak
üzere yıkım kararı alınması, yangın, sel, deprem gibi doğal afetlere maruz
kalması, can ve mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmedik olayların
ortaya çıkması sonucu kullanılamaması, şartları aranır.” MADDE 9- Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında
yer alan “Planlama Komisyonu” ibaresi “planlama komisyonu” şeklinde,
““Değerlendirme Komisyonu”” ibaresi “mart ayı içerisinde, il millî eğitim
müdürünün teklifi ve valilik oluru ile değerlendirme komisyonu” şeklinde,
aynı maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “(2) Değerlendirme komisyonu; il millî eğitim
müdürü veya ilgili il millî eğitim müdür yardımcısının başkanlığında
öğrenci taşıma uygulamasından sorumlu şube müdürü, öğrenci taşıma
uygulamasının yapıldığı ilçe millî eğitim müdürleri ve eğitim müfettişinden
oluşur. (3) Değerlendirme komisyonu, ilkokul ve ortaokul
öğrencilerine yönelik taşıma planlamalarını değerlendirmek üzere en geç
mayıs ayının son haftasına kadar, imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim
öğrenci taşınmasına ait taşıma planlamalarını değerlendirmek üzere ise en
geç ağustos ayı içerisinde toplanır. Değerlendirme komisyonu, özel eğitim
ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlere yönelik taşıma planlamalarını değerlendirmek
için ihtiyaç duyulan zamanlarda komisyon başkanının teklifi ile toplanır.” “(5) Gerekli görülmesi halinde Planlama Komisyonu
Çalışmaları İzleme ve Gözlem Formunu (Ek-2) hazırlayanların da toplantıya
katılmaları sağlanır.” MADDE 10- Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 11- (1) Değerlendirme komisyonunun görevleri
şunlardır: a) İhtiyaç duyulması halinde millî eğitim
müdürlüklerinin öğrenci taşıma uygulaması iş ve işlemlerini düzenleyen usul
ve esasları belirleyerek valilik onayına sunmak. b) İlçelerin planlama komisyon karar raporlarını
inceleyerek bu Yönetmelikte belirtilen şartları sağlamayan taşıma
hizmetinden faydalanacakları, öğrencisi taşınacak okul ve yerleşim
birimleri ile taşıma merkezi okulları uygulama kapsamından çıkarmak. c) Başka bir il veya ilçeden öğrencisi taşınacak
yerleşim birimleri ile okul/kurumların taşınmasına ait planlamaları il veya
ilçeler arasında koordinasyon sağlanması için il millî eğitim müdürlüğüne
bildirmek. ç) Öğrenci taşıma uygulamasından çıkarılıp yeniden
açılacak okul/kurumların bakım ve onarımlarının yapılarak eğitim ve
öğretime hazır hale getirilmesi için millî eğitim müdürlüğünü
bilgilendirmek. d) İl düzeyinde öğrenci taşıma uygulaması
kapsamında hazırlanan ilçe planlama komisyon karar raporlarına son şeklini
vererek Taşımalı Öğrenci Modülüne işlenilmesini ve modül üzerinden alınacak
Taşıma Kapsamına Alınan Öğrenci Bilgi Formunun (Ek-1) valilik onayına
sunulmasını sağlamak.” MADDE 11- Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. “MADDE 12- (1) Değerlendirme komisyonu tarafından
son hali verilen planlama komisyon kararları, il millî eğitim müdürünün
teklifi ve valinin onayı ile uygulamaya konulur. Bu onay bir eğitim ve
öğretim yılı için geçerlidir. (2) İl millî eğitim müdürlüğü, bu Yönetmeliğin
ekinde yer alan ve Taşımalı Öğrenci Modülüne girilen ilkokul ve ortaokul
öğrencilerinin taşınmasına yönelik Taşıma Kapsamına Alınan Öğrenci Bilgi
Formunu (Ek-1) haziran ayının en geç ilk haftasında, imam-hatip ortaokulu
ve ortaöğretim öğrencileri ile özel eğitim öğrenci/kursiyerlerin
taşınmasına yönelik Taşıma Kapsamına Alınan Öğrenci Bilgi Formunu (Ek-1) bu
öğrenci/kursiyerlere ait planlama işlemlerinin tamamlanmasının ardından
eğitim ve öğretim başlamadan ihale işlemleri yapılmak üzere ilgili
birimlere gönderir. (3) Öğrencisi taşınacak yerleşim yerinin taşıma
merkezine uzaklığının en az 2 kilometre olması esas olup 30 kilometreden
fazla mesafeden taşıma yapılmaz. Ancak; a) Can güvenliğinin olmaması, iklim koşulları ve
coğrafi şartların elverişsiz olması gerekçelerinden herhangi birine bağlı
olarak planlama komisyonu kararı ve mülki idare amiri onayı ile 2
kilometreden az mesafeden taşıma yapılabilir. b) Taşıma merkezi okula uzaklığı 30 kilometreden
fazla olan öğrencisi taşınacak yerleşim birimlerinde ikamet eden ilköğretim
ve ortaöğretim öğrencileri zorunlu olarak yatılı bölge ortaokulları ve
pansiyonlu okullara yerleştirilir. (4) En az bir ders yılı parasız yatılı öğrenim
gören ortaöğretim öğrencileri taşıma kapsamında değerlendirilebilir.
Parasız yatılılıktan öğrenci taşıma uygulamasına geçişler için başvurular,
öğrenci velisi tarafından parasız yatılı olarak öğrenim gördüğü okul
müdürlüğüne, ders kesiminden haziran ayının sonuna kadar yapılır. Okul
müdürlüklerinden gelen bu başvurular, parasız yatılılık ve bursluluk
komisyonunun görüşleri de alınarak planlama komisyonunca değerlendirilir. (5) Öğrenci taşıma uygulamasında ilkokul ve
ortaokul öğrencilerinin aynı araçla taşınması esastır. Taşımanın ekonomik
olmaması veya uygun nitelik ve nicelikte araç bulunamaması durumlarında,
ders giriş-çıkış saatlerinin yakın olması ve araçta yer olması şartıyla
ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin taşındığı araçlarda imam-hatip ortaokulu
ve ortaöğretim öğrencileri de taşınabilir. (6) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyer veya
bunların veli/vasilerinin beşinci fıkrada yer alan öğrenciler ile birlikte
taşınmaması esastır. Ancak, taşımanın ekonomik olmaması veya uygun nitelik
ve nicelikte araç bulunamaması durumlarında, ders giriş-çıkış saatlerinin
yakın olması ve araçta yer olması şartıyla özel eğitim ihtiyacı olan
öğrenci/kursiyer veya bunların veli/vasileri diğer öğrenciler ile birlikte
taşınabilir. Bu durumda, araçta yer alacak özel eğitim ihtiyacı olan
öğrencilerin engel düzeyi ve sayısı il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu
ile mütalaa edilmek suretiyle belirlenir. (7) Öğrencisi taşınacak okul ve yerleşim
birimlerinden; can güvenliğinin olmaması, iklim koşulları ve ulaşım
şartlarının elverişsiz veya taşıma maliyetinin yüksek olması
gerekçelerinden birine bağlı olarak başka bir il/ilçe sınırları
içerisindeki taşıma merkezi okul/kuruma taşınması eğitim müfettişi/eğitim
müfettiş yardımcısı tarafından düzenlenen inceleme raporu dikkate alınarak
değerlendirme komisyonunca uygun görülenler hariç, ilçeler arası taşıma yapılamaz. (8) İhalelerin zamanında yapılamaması, ihalelere
katılım sağlanmaması, yüklenicinin yükümlülüklerini yerine getirmemesi,
taşımanın ekonomik olmaması ve benzeri nedenlerle taşıma faaliyetlerinin
gerçekleştirilememesi durumunda mülki idare amirinin onayı ile farklı
eğitime erişim seçenekleri uygulanabilir. Bu fıkraya ilişkin usul ve
esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.” MADDE 12- Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Taşıma merkezi okul/kurum müdürü, taşımadan
sorumlu müdür yardımcısı, nöbetçi müdür yardımcısı ve nöbetçi öğretmenin
görevleri MADDE 13- (1) Taşıma merkezi okul/kurum müdürünün
öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin görevleri şunlardır: a) Taşıma merkezi okul/kurumun fiziki durumu ve
kontenjanına göre öğrenci taşıma uygulaması kapsamında okul/kurumun
alabileceği öğrenci sayısı sınıflara göre tespit edildikten sonra bu
sayıları; ilkokul ve ortaokullarda şubat ayının ikinci haftasında, imam-hatip
ortaokulu ve ortaöğretim okul/kurumlarında en geç ağustos ayının ilk
haftasında millî eğitim müdürlüğüne bildirmek. b) Öğrenci taşıma uygulamasıyla okul/kuruma gelen
öğrencilerin kayıt kabul ve nakil işlemlerinin ilgili mevzuat hükümleri
doğrultusunda yapılmasını sağlamak. c) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrenciler ile
taşıma merkezi okul/kurumlardaki öğrencilerin birlikte öğrenim görmelerini
sağlayacak şekilde sınıf ve şubelere dengeli dağılım yapılmasını sağlamak. ç) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrencilerin
geliş ve gidişlerine göre haftalık ders dağıtım ve günlük vakit
çizelgesinin düzenlenmesini sağlamak. d) Taşıma merkezi okul/kurumların fiziki imkânları
ölçüsünde geliş ve gidiş saatlerinde oluşan boşluklarda öğrencilerin
sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler ile kitaplık ve kütüphanelerden
yararlandırılmasını sağlamak. e) Taşınan ilköğretim ve ortaöğretim okul/kurumu
öğrencilerinin öğle yemeklerini sağlıklı, güvenli ve düzenli bir şekilde
yiyebilmeleri için gerekli tedbirleri almak, yüklenicinin sözleşme
hükümlerine uyup uymadığını günlük olarak kontrol edilmesini sağlamak ve
giderilemeyen aksaklıkları rapor hâlinde millî eğitim müdürlüğüne
bildirmek. f) Öğrenci taşıma uygulamasının iyileştirilmesi ve
geliştirilmesine yönelik veli/vasi/muhtar/belediye başkanı ve kamu
görevlileri ile iş birliğini sağlamak. g) Okul servis araçları ile taşıma merkezi okula
gelen öğrencilerin, isim listelerine göre kontrol edilmesini koordine
etmek. ğ) Okul servis araçları ve rehber personel
puantajlarını her ayın sonunda millî eğitim müdürlüğüne göndermek. h) Taşıma işini yüklenenlerin, servis şoförlerinin
ve rehber personelin 25/10/2017 tarihli ve 30221 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Okul Servis Araçları Yönetmeliğine, bu Yönetmelik ve sözleşme
hükümlerine uyup uymadıklarının kontrol ve takibinin günlük olarak
yapılmasını sağlamak, aksaklıkları önlemek ve gidermek üzere gerekli
tedbirleri almak ve giderilemeyen aksaklıkları rapor hâlinde millî eğitim
müdürlüğüne bildirmek. ı) Okul servis araçlarının arkasındaki “OKUL
TAŞITI” tabelasının üst kısmına, okunabilecek şekilde sürücü hatalarının
millî eğitim müdürlüğüne bildirileceği telefon numarasının yazdırılmasını
sağlamak. i) Özel eğitim meslek lisesinde öğrenim gören
işitme yetersizliği olan öğrenciler ile yaygın eğitim hizmetinden
yararlanan işitme yetersizliği olan kursiyerlere dağıtılmak üzere aylık
toplu taşıma bilet miktarını millî eğitim müdürlüğüne bildirmek, aylık
toplu taşıma biletlerinin öğrencilere veya veli/vasilerine imza karşılığı
dağıtılmasını ve öğrencinin devamsızlık yaptığı günlerin bir sonraki ayın
bilet miktarından düşürülmesini sağlamak. j) Özel eğitim öğrenci/kursiyerlerinin taşındığı
okul servis aracında bulunan rehber personelin, servis aracında bulunduğu
zamanlar ile eğitim ve öğretim saatlerinde sorumluluğunda olan
öğrenci/kursiyerlere yönelik görevlerini yerine getirmesini sağlamak. k) Özel eğitim öğrenci ve kursiyerlerinin
okul/kurumlarına sağlıklı, güvenli ve zamanında ulaşımları için planlama
komisyonunca belirlenen tedbirlerin alınmasını sağlamak. l) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında olup
işletmelerde mesleki eğitime devam eden öğrencilerden, veli/vasilerinin
yazılı talebi üzerine okul servis aracının güzergâhı üzerinde yer alan
mesleki eğitim aldığı işletmelere veya kayıtlı oldukları okullara taşınma
talebinde bulunanları planlama komisyonuna bildirmek. m) Öğrenci taşıma uygulaması ile ilgili okul
müdürlüğüne ulaşan problemler ile adli ve idari makamlara bildirim
yükümlülüğü gerektiren tespit ve şikâyetleri millî eğitim müdürlüğüne
bildirmek. n) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrencilere
ilişkin e-Okul ve Taşımalı Öğrenci Modülü veri girişlerinin zamanında
yapılmasını sağlamak. o) Bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesi kapsamında
öğrenci ve velilere verilecek eğitimlerin yapılmasını sağlamak. (2) Taşıma merkezi okul/kurumlarda taşımadan
sorumlu müdür yardımcısının öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin görevleri
şunlardır: a) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında sınıflara
göre okul/kurumun alabileceği öğrenci sayısını tespit ederek okul/kurum
müdürüne bildirmek. b) Öğrenci taşıma uygulamasıyla okul/kuruma gelen
öğrencilerin kayıt kabul ve nakil işlemlerini ilgili mevzuat hükümleri
doğrultusunda yapmak. c) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrenciler ile
taşıma merkezi okul/kurumlardaki öğrencilerin birlikte öğrenim görmelerini
sağlayacak şekilde sınıf ve şubelere dengeli olarak dağılımını yapmak. ç) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrencilerin
geliş ve gidişlerine göre haftalık ders dağıtım ve günlük vakit
çizelgesinin düzenlenmesi için öğretmenlerin görüşlerini almak. d) Taşıma merkezi okul/kurumların fiziki imkânları
ölçüsünde geliş ve gidiş saatlerinde oluşan boşluklarda taşıma hizmetinden
faydalanan öğrencilerin sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler ile
kitaplık ve kütüphanelerden yararlanmaları için gerekli planlamaları
yapmak. e) Okul servis araçları ve rehber personel
puantajlarını günlük olarak kontrol ve takip etmek. f) İşitme yetersizliği olan özel eğitim meslek
lisesi öğrencileri ile yaygın eğitim hizmetinden yararlanan işitme
yetersizliği olan kursiyerlere dağıtılmak üzere aylık toplu taşıma bilet
miktarını okul/kurum müdürüne bildirmek, aylık toplu taşıma biletlerini
öğrencilere veya veli/vasilerine imza karşılığı dağıtmak ve öğrencinin
devamsızlık yaptığı günleri bir sonraki ayın bilet miktarından düşmek. g) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında olup
işletmelerde mesleki eğitime devam eden öğrencilerden, veli/vasilerinin
yazılı talebi üzerine okul servis aracının güzergâhı üzerinde yer alan
mesleki eğitim aldığı işletmelere veya kayıtlı oldukları okullara taşınma
talebinde bulunanları okul müdürüne bildirmek. ğ) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrencilere
ilişkin e-Okul ve Taşımalı Öğrenci Modülü veri girişlerini zamanında
yapmak. h) Öğrenci araç yoklama listelerini muhafaza etmek.
ı) Müdür tarafından verilen bu Yönetmelik
kapsamındaki diğer görev ve sorumlulukları yerine getirmek. (3) Taşıma merkezi okul/kurumlarda ilgili
mevzuatına göre nöbet görevi verilen müdür yardımcısının öğrenci taşıma
uygulamasına ilişkin görevleri şunlardır: a) Öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin iş ve
işlemleri nöbetçi öğretmenle iş birliği içinde yürüterek süreci yakından
takip ve kontrol etmek. b) Nöbetçi öğretmen ile birlikte okul servis
araçlarının sabah okul/kuruma geldiği saati tespit ederek gelen öğrencilerin
yoklamalarının yapılması sürecini izlemek. c) Okul/kurum çıkışında nöbetçi öğretmenlerin
gözetiminde isim listelerine göre öğrencilerin okul servis araçlarına
binerek güvenli bir şekilde okuldan ayrılmaları sürecini takip etmek. ç) Taşıma işini yüklenenlerin, servis şoförleri ve
rehber personelin Okul Servis Araçları Yönetmeliği, bu Yönetmelik ve
sözleşme hükümlerine uyup uymadığını nöbetçi öğretmenle iş birliği içinde
günlük kontrol ve takip ederek aksaklıkları okul/kurum müdürlüğüne
bildirmek. d) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında taşınan
ilköğretim ve ortaöğretim okul/kurumu öğrencilerinin öğle yemeklerini
sağlıklı, güvenli ve düzenli bir şekilde yiyebilmeleri için süreci yerinde
izlemek ve yüklenicinin sözleşme hükümlerine uyup uymadığını günlük kontrol
ve takip ederek giderilemeyen aksaklıklar ile nöbet raporlarında yer alan
sorunları okul müdürlüğüne bildirmek. e) Özel eğitim öğrenci/kursiyerlerin taşındığı
araçlarda bulunan rehber personelin okul servis aracında bulunduğu zamanlar
ile eğitim-öğretim saatlerinde sorumluluğunda olan öğrenci/kursiyerlere
yönelik görevlerini yerine getirip getirmediğini kontrol ve takip etmek. f) Özel eğitim öğrenci/kursiyerlerin okul/kuruma
gelme sürecini takip ve kontrol ederek bu konuda yaşanan aksaklıkları
okul/kurum müdürlüğüne bildirmek. g) Nöbet görevi sırasında öğrenci taşıma uygulaması
ile ilgili zorluk çıkaran, söz ve hareketleri ile mukavemet gösteren servis
şoförleri hakkında nöbetçi öğretmen ile birlikte tutanak düzenleyerek
durumu okul/kurum müdürlüğüne bildirmek. ğ) Nöbetçi öğretmen ile birlikte okul/kuruma gelen
servis aracının ve servis şoförlerinin kayıtlardaki bilgilerde yer alan
araç ve kişi olup olmadığının kontrol edilmesi sürecini izlemek. h) Öğrenci taşıma uygulaması ile ilgili yaşanan
problemler ile adli ve idari makamlara bildirim yükümlülüğü gerektiren
tespit ve şikâyetleri okul/kurum müdürlüğüne iletmek. ı) Müdür tarafından verilen bu Yönetmelik
kapsamındaki diğer görev ve sorumlulukları yerine getirmek. (4) Taşıma merkezi okul/kurumda ilgili mevzuatına
göre nöbet görevi verilen öğretmenin öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin
görevleri şunlardır: a) Nöbet görevi ile birlikte öğrenci taşıma
uygulaması kapsamındaki iş ve işlemleri yerine getirmek. b) Nöbetçi müdür yardımcısının gözetiminde okul
servis aracıyla kuruma gelen öğrencileri tespit etmek. c) Okul servis aracından tüm öğrencilerin inip
inmediğini kontrol ederek, en son öğrenci inene kadar süreci takip etmek. ç) Okul servis aracında olmadığı tespit edilen
öğrencilerin veli/vasileri ile irtibata geçilmesi için okul/kurum
yönetimini bilgilendirmek. d) Öğrencilerin öğle yemeklerini hijyen şartlarına
uygun, düzenli ve sağlıklı bir şekilde yiyebilmeleri için gerekli kontrolü
yapmak ve süreci yerinde izlemek. e) Yemek dağıtım hizmetinde görev alanların maske,
bone, galoş ve benzeri ekipmanları takmalarını sağlamak. f) Okul/kurum çıkışında nöbetçi müdür yardımcısının
da hazır bulunduğu sırada taşıma hizmetinden faydalanan öğrencileri isim
listelerine göre kontrol ederek düzenli bir şekilde okul servis araçlarına
bindirmek ve teslim etmek. g) Okul servis aracı içerisinde öğrencilerin
güvenlik tedbirlerini tam olarak yerine getirdiklerini gördükten sonra
aracın hareket etmesini sağlamak. ğ) Rehber personelin özel eğitim ihtiyacı olan
öğrenci/kursiyerlere yönelik olarak; okul servis aracından biniş/inişleri
sırasında görevini yerine getirip getirmediğini kontrol ve takip etmek. h) Taşıma hizmetinden faydalanan öğrencilerin
servis şoförleri ve rehber personelle ilgili şikâyetleri ile öğrencilerle
ilgili yaşanan problemler ve nöbet görevi sırasında öğrenci taşıma
uygulamasıyla ilgili tespit edilen olumsuzlukları nöbet defterine işleyerek
veya tutanak düzenleyerek okul yönetimine bildirmek. ı) Nöbet görevi sırasında öğrenci taşıma uygulaması
ile ilgili zorluk çıkaran, söz ve hareketleri ile mukavemet gösteren servis
şoförleri hakkında nöbetçi müdür yardımcısı ile birlikte tutanak
düzenleyerek durumu okul/kurum müdürlüğüne bildirmek. i) Nöbetçi müdür yardımcısının da hazır bulunduğu
sırada okul/kuruma gelen servis aracının ve servis şoförlerinin kayıtlarda
yer alan bilgilerdeki araç ve sürücü olup olmadığını kontrol etmek. j) Müdür tarafından verilen bu Yönetmelik
kapsamındaki diğer görev ve sorumlulukları yerine getirmek.” MADDE 13- Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin başlığı
“Rehber personel ve okul servis aracı şoförü” şeklinde ve aynı maddenin
birinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(1) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin
taşındığı okul servis araçlarında, Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 9
uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan şartları haiz, rehber personel
görevlendirilir.” “(3) Okul servis araçlarını kullanan servis
şoförleri, Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasında yer alan şartları haiz olmalıdır.” MADDE 14- Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Rehber personel ve okul servis aracı şoförünün
görevleri MADDE 15- (1) Özel eğitim öğrencileri ile yaygın
eğitim hizmetlerinden yararlanan özel eğitim kursiyerlerinin taşınmasında
görevli rehber personel, Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 9 uncu
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan görevlerinin yanında aşağıda sayılan
görevleri de yerine getirir: a) Okula/kuruma gelişteki ilk öğrenci/kursiyerin
alındığı noktadan en son öğrenci/kursiyerin indiği noktaya kadar araçta
bulunmak. b) Refakat ettiği öğrenci/kursiyerlerin güvenli ve
emniyetli bir şekilde araca biniş ve inişleri ile geliş ve gidişlerine,
araç içerisinde öz bakımları ile ilgili ihtiyaçlarına yardımcı olmak. c) Öğrenci taşıma uygulaması işlemlerine ilişkin
olarak servis şoförü-aile-öğrenci/kursiyer ilişkilerinde ortaya çıkan
sorunları okul/kurum müdürlüğüne zamanında bildirmek. ç) Eğitim ve öğretim saatlerinde okul/kurumda
bulunmak ve sorumluluğunda olan öğrenci/kursiyerlere sağlık, beslenme, öz
bakım ve temizlik konularında yardımcı olmak. d) Sorumluluğunda bulunan öğrenci/kursiyerlerin
eğitim gördüğü alanların temizliğini yapmak. e) Millî eğitim müdürlüğü tarafından eğitim ve
öğretim yılı boyunca yapılması planlanan toplantılar ile halk eğitimi
merkezlerince rehber personele yönelik düzenlenecek kurs faaliyetlerine
katılmak. (2) Okul servis aracı şoförleri, Okul Servis
Araçları Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan
görevlerinin yanında aşağıda sayılan görevleri de yerine getirir: a) Aracın tam olarak durduğundan ve kurallara uygun
şekilde park edildiğinden emin olmadan öğrenci/kursiyerlerin iniş ve
binişlerine izin vermemek. b) Öğrencilerin belirlenen noktalardan alınarak
taşıma merkezi okul/kurumlara taşınması ve taşıma merkezi okul/kurumlardan
alınıp belirlenen noktalara ulaştırılması aşamalarında öğrencinin can ve
mal güvenliğini tehlikeye atacak davranışlardan kaçınmak. c) Araç içi düzenine uymayan ve uyarılara rağmen
düzeni bozmaya devam eden öğrenciler, kursiyerler ve refakatçiler ile
ilgili Araç İçi Uygunsuzluk Formunu doldurarak okul/kurum müdürlüğüne
teslim etmek. ç) Okul servis aracının içinde hiçbir şekilde tütün
ve tütün ürünü kullanmamak, bu tür ürünleri öğrencilerin görebileceği
yerlerde bulundurmamak. d) Millî eğitim müdürlüğü tarafından eğitim ve
öğretim yılı boyunca yapılması planlanan toplantılar ile halk eğitimi merkezlerince
okul servis araç sürücülerine yönelik düzenlenecek kurs faaliyetlerine
katılmak. e) Taşıma merkezi okul/kurum müdürlüğünce
düzenlenen ve takibi yapılan puantajları günlük olarak imzalamak. f) Taşıma hizmeti sırasında görüntü ve müzik
sistemlerini kullanmamak. g) Taşıma hizmeti sırasında iletişim araçlarını
kullanmamak. ğ) Öğrencilerin araç içerisinde emniyet kemerleri
takılı bir şekilde seyahat etmelerini sağlamak. h) Okul servis aracına koltuk sayısından fazla
öğrenci/kursiyer bindirmemek. ı) Araç içerisine taşıma hizmetinden
faydalanacaklar dışında birinci derece yakını dâhil hiçbir kimseyi almamak,
eşya ve mal taşıması gerçekleştirmemek. i) Taşıma hizmeti esnasında yakıt alımı yapmamak. j) Okul servis aracında; yanıcı, patlayıcı,
parlayıcı ve benzeri maddeler bulundurmamak. k) Planlama komisyonunca belirlenen güzergâh dışına
çıkmamak. l) Özel eğitim öğrencilerinin taşındığı okul servis
araçlarında görevli rehber personel ile uyum içerisinde çalışmak.” MADDE 15- Aynı Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “İhale sözleşmeleri ve ihale şartnameleri
hazırlanırken;” ibaresi “Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında yapılacak
taşıma ve yemek hizmet alımı ihalelerinde aşağıdaki hususlara dikkat
edilir:” şeklinde değiştirilmiş, aynı fıkranın (a), (b), (ç), (f), (ğ),
(h), (ı) ve (i) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (d) ve (e)
bentleri yürürlükten kaldırılmıştır. “a) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında yapılacak
taşıma ve yemek hizmet alımı ihalelerinde Bakanlıkça hazırlanan örnek
şartnameler ve sözleşmeler kullanılır. b) İlköğretim ve ortaöğretim okul/kurumlarına devam
eden öğrencilerin eğitim ve öğretim yılının başladığı günden itibaren
taşınması esastır. Taşıma ve yemek ihalelerinde millî eğitim müdürlüğünün
sorumluluğunda kamu ihale mevzuatındaki yasal süreler de dikkate alınarak
gerekli tedbirler alınır. 1 Kasım tarihinden sonra yapılan planlamalara
bağlı olarak gerçekleştirilecek hizmet alımlarında Bakanlıktan izin alınır.
Ek hizmet alımı izin talebi valilik onaylı değerlendirme komisyonu
kararıyla birlikte Bakanlığa gönderilir.” “ç) Millî eğitim müdürlüğünce; harcama yetkilisi
tarafından ihale işlemleri sonuçlandırılıp sözleşmelerin millî eğitim
müdürlüğüne teslimini takiben, ihale sözleşmelerinin bir örneği il millî eğitim
müdürlüğü öğrenci taşıma birimine ve ilgili taşıma merkezi okul/kurum
müdürlüklerine gönderilir.” “f) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında hizmet
verecek araçların özellikleri, servis şoförlerinin yükümlülükleri ve diğer
hususlar, Okul Servis Araçları Yönetmeliğine göre düzenlenir. Sözleşme
tarihi itibarıyla Okul Servis Araçları Yönetmeliğinde yer alan yaş şartını
haiz araçlardan sözleşme süresi içerisinde yaş şartını kaybedenler, içinde
bulunulan eğitim ve öğretim yılı süresini aşmamak koşuluyla çalışmaya devam
ettirilebilir.” “ğ) Yerleşim yerlerinde şartları haiz yeterli
sayıda araç bulunmadığı durumlarda öğrenci mağduriyetine sebep olacak
erken/geç alınma veya bırakılma ve benzeri durumlara yol açılmaması
koşuluyla planlama komisyonunun belirleyeceği araçlara
ilköğretim/ortaöğretim/özel eğitim taşıma uygulamalarının toplamında bir
günde en fazla iki sefer yapma izni verilebilir. h) Öğrenci taşımacılığının kara yolu ile
yapılamadığı yerlerde valilik onayı alınarak deniz yolu ile de taşıma
yapılabilir. Deniz yolu ile yapılacak taşımada Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığınca yolcu taşınmak üzere belgelendirilmiş deniz araçları
kullanılır. Taşıma yapacak deniz araçlarının, 10/6/1946 tarihli ve 4922
sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanunda öngörülen nitelikleri
taşıması gerekir. Deniz araçlarında, 4922 sayılı Kanun uyarınca gerekli
olan belge ve teknik teçhizatlar ile kişi başı TSE veya ISO onaylı ışıklı
ve düdüklü çocuk can yeleği bulundurulur. Araçların ferdî kaza ve mali
sorumluluk sigortalarının yaptırılması zorunludur. ı) İhale işlemlerinin zamanında yapılamaması,
ihalelere katılım olmaması, yeterli sayıda şartları haiz araç bulunamaması,
taşımanın ekonomik olmaması veya yüklenicinin yükümlülüklerini yerine
getirmemesi hâllerinde öğrenci/kursiyerlerin eğitimlerinin aksamaması için
mahallî mülki idare amirlerince gerekli tedbirler alınır. i) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında yapılan
taşıma hizmeti alımı ihalelerinde yaklaşık maliyet, Bakanlıkça belirlenen
yaklaşık maliyet tespit formülüne göre Taşımalı Öğrenci Modülü aracılığıyla
hesaplanır. Yemek ihalelerinde tavan fiyat olarak 11/8/1982 tarihli ve 2698
sayılı Millî Eğitim Bakanlığı Okul Pansiyonları Kanununun 9 uncu maddesi
doğrultusunda belirlenen tutar esas alınır.” MADDE 16- Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 18- (1) Millî eğitim müdürlükleri öğrenci
taşıma uygulamasına ilişkin olarak; a) Rehber personel ücretlerinin ve sosyal güvenlik
primlerinin zamanında ödenmesine yönelik iş ve işlemleri yüklenici nezdinde
takip eder. b) Taşıma işini yüklenenlerin, servis şoförleri ve
rehber personelin isim, adres ve iletişim bilgileri ile okul servis araç
plakalarını ilgili taşıma merkezi okul/kurum müdürlüklerine ve bağlı
bulunduğu jandarma komutanlığına/emniyet müdürlüğüne bildirir. c) Planlama komisyon kararlarını taşıma merkezi
okul/kurum müdürlüklerine bildirir. ç) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrencilere
ilişkin e-Okul ve Taşımalı Öğrenci Modülü veri girişlerinin zamanında
yapılmasını sağlar. d) Harcama yetkilisi tarafından ihale işlemleri
sonuçlandırılıp sözleşmelerin millî eğitim müdürlüğüne teslimini takiben,
ihale sözleşmelerinin onaylı bir nüshasını il millî eğitim müdürlüğü
öğrenci taşıma birimine ve ilgili taşıma merkezi okul/kurum müdürlüklerine
gönderir. e) İmzalanan hizmet alımı sözleşmesinin onaylı
nüshasını ilgili sosyal güvenlik kurumuna yasal süresi içerisinde gönderir. f) Okul servis araçlarına yönelik yapılan
denetimlerin Taşımalı Öğrenci Modülüne işlenmesini sağlar. g) Sözleşme şartlarına aykırı davrananlara
sözleşmede yer alan cezaların uygulanmasını sağlar. ğ) Bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesi kapsamında
öğrenci/kursiyer ve veli/vasilere okul/kurum müdürlüklerince verilecek
eğitimleri koordine eder. h) İl sınırları içerisindeki öğrencisi taşınacak
okul ve yerleşim birimlerinden başka bir il/ilçe sınırları içerisindeki
taşıma merkezi okul/kurumlara taşınması uygun görülenler ile ilgili
il/ilçeler arasında koordinasyonu sağlar. ı) Başka bir il veya ilçeden öğrencisi taşınacak
okul ve yerleşim birimindeki okul/kurumların il/ilçe sınırları içerisindeki
taşıma merkezi okul/kurumlara taşınması uygun görülenler ile ilgili
il/ilçeler arasında koordinasyonu sağlar.” MADDE 17-
Aynı Yönetmeliğin 19 uncu
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Taşıma kapsamına alınan” ibaresi
“Öğrencisi taşınacak” şeklinde değiştirilmiştir. MADDE 18-
Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 20- (1) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında
taşınan özel eğitim öğrenci/kursiyerleri dışındaki ilköğretim ve
ortaöğretim öğrencilerine öğle yemeği verilir. İlköğretim ve ortaöğretim
öğrencilerine öğrenci taşıma uygulaması kapsamında öğle yemeği verilen
okullarda açılan özel eğitim sınıflarına devam eden öğrenciler de bu
hizmetten yararlandırılır. Yemekler, 4734 sayılı Kanun hükümlerine göre
temin edilir. (2) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında sunulacak
yemek hizmeti alımlarında; öğretmenevleri, yemek üretimi yapan döner
sermayeli okullar ile ilgili mevzuatı doğrultusunda okul ve pansiyon
yemekhanelerine öncelik verilir. Yemek bedeli, ilgili okul/kurum hesabına
aktarılır. (3) Yemek hizmetlerinde ilgili mevzuat hükümleri
uygulanır. Yemeklerin hazırlanmasında ve sunulmasında besin değerinin
korunmasına, sağlığa uygunluğuna ve zamanında öğrenciye ulaştırılmasına
gerekli özen gösterilir. (4) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamı dışındaki
öğrencilere yemek hizmeti verilmez. Ancak, öğrenci taşıma uygulaması
kapsamında yemek hizmeti sunulan okullarda eğitim gören kapsam dışındaki
öğrencilerden Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı verileri dikkate
alınarak okul müdürlüğü tarafından tespit edilenlere de öğle yemeği
verilebilir. (5) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında olan ancak
ikili eğitim yapılan okullarda yemek hizmeti verilmez.” MADDE 19- Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “İhale yetkilisi ile” ibaresi “İhale yetkilisi,”
şeklinde, aynı maddenin dördüncü fıkrasında yer alan “Millî eğitim
müdürlüklerinin taşıma yoluyla eğitime erişim iş ve işlemlerini düzenleyen
usul ve esasların hazırlanmasında” ibaresi “Öğrenci taşıma uygulaması iş ve
işlemlerini düzenleyen usul ve esasların hazırlanmasında millî eğitim
müdürlüklerince” şeklinde değiştirilmiş, aynı fıkranın (a), (b) ve (e)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir. “a) Öğrenci taşıma uygulaması ve yönetimi, uyumlu
bir bütün olarak oluşturulur ve yürütülür. b) Eğitim hakkından yoksun kalması muhtemel bütün
öğrenci/kursiyerlerin taşıma yoluyla eğitime erişimlerini sağlayacak
tedbirler belirlenir.” “e) İhtiyaçlarının karşılanmasında, ekonomiklik ve
sosyal verimlilik ilkelerine uygun olarak maliyet-fayda veya
maliyet-etkinlik ile gerekli görülen diğer ekonomik ve sosyal analizlerin
yapılması esastır.” “(6) Okul
servis araçları her eğitim ve öğretim yılının birinci ve ikinci döneminde
en az birer defa valilik ve kaymakamlıklar tarafından millî eğitim,
emniyet, jandarma, belediye ve uygun görülen diğer kurum temsilcilerinden
oluşturulacak okul servis araçları denetim komisyonu tarafından denetlenir.
Yapılan denetimlere ilişkin bilgiler Taşımalı Öğrenci Modülüne işlenir.
Ayrıca okul servis araçları eğitim müfettişleri/eğitim müfettiş
yardımcıları, millî eğitim müdürlükleri, okul/kurum müdürlükleri ve
Bakanlıkta denetim yetkisini haiz olanlarca her zaman denetlenebilir.” MADDE 20- Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir. “MADDE 22- (1) Öğrencileri taşıma kapsamında
olmayan yerleşim birimlerindeki okulların/pansiyonların; güçlendirmeye
alınması, yıkılıp yeniden yapılması, yangın, sel, deprem gibi doğal afete
uğraması hâlinde öğrencilerin ikamet veya geçici ikametlerinin öğrenim
görülecek okula uzaklığı ve toplu taşıma hizmetleri göz önünde bulundurulmak
suretiyle çözüm bulununcaya kadar öğrenciler, öğrenci taşıma uygulaması kapsamına
alınabilir. (2) Yangın, sel, deprem gibi doğal afetler
nedeniyle yetkili kamu kurum ve kuruluşlarınca geçici barınma merkezlerine
yerleştirilen öğrenciler, öğrenci taşıma uygulaması kapsamına alınabilir.” MADDE 21- Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında verilecek
eğitimler MADDE 23-
(1) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında hizmet veren araç sürücüleri ile
özel eğitim öğrenci/kursiyerlerini taşıyan araçlarda görevli rehber
personele Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinin ikinci
fıkrasının (a) ve (b) bentleri hükümleri gereği eğitim verilerek sertifika
almaları sağlanır. Ayrıca eğitim ve öğretim yılı ekim ayı sonuna kadar
öğrenci taşıma uygulaması kapsamındaki öğrenciler ile veli/vasilerine
uygulama hakkında millî eğitim müdürlüklerinin koordinesinde okul/kurum
müdürlüklerince farkındalık eğitimleri verilir.” MADDE 22- Aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “2023-2024” ibaresi “2024-2025” şeklinde
değiştirilmiştir. MADDE 23-
Aynı Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’si
ekteki şekilde değiştirilmiş ve Ek-3’ü yürürlükten kaldırılmıştır. MADDE 24-
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer. MADDE 25-
Bu Yönetmelik hükümlerini Millî
Eğitim Bakanı yürütür. |
