2 Nisan 2024 SALI | Resmî Gazete | Sayı : 32508 |
YÖNETMELİK | ||
Sağlık Bakanlığından: KAMU SAĞLIK
TESİSLERİ RUHSATLANDIRMA YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK MADDE 1- 20/9/2019 tarihli ve 30894 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Kamu Sağlık Tesisleri Ruhsatlandırma Yönetmeliğinin 2 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Sağlık Bakanlığı ve
bakanlıklar ile bunların bağlı kuruluşları, diğer kamu kurum ve kuruluşları
ile Devlet üniversiteleri, belediyeler ve organize sanayi bölgeleri
bünyesindeki sağlık tesislerini ve bağlı birimlerini kapsar.” MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkraya
aşağıdaki bent eklenmiştir. “c) Faaliyet izin belgesi: Bu Yönetmeliğe göre
ruhsatlandırılmış sağlık tesisinin kurumsal bilgilerini, kapasitelerini,
bünyesindeki merkez, ünite ve birimlerini içeren ruhsat belgesine bağlı
olarak Bakanlıkça düzenlenen Ek-4c’de yer alan belgeyi,” “k) İlçe sağlık müdürlüğü: Toplum sağlığı merkezinin
kurulmadığı ilçelerde birinci basamak koruyucu, iyileştirici ve rehabilite
edici sağlık hizmetlerini koordine eden, bu hizmetlerin etkin ve verimli
bir şekilde sunulmasını izleyen, değerlendiren, denetleyen, destekleyen ve
birinci basamak sağlık hizmeti veren bağlı birimlerinden dolayı bu
Yönetmeliğe göre ruhsatlandırılan idari birimi,” MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(2) Birinci basamak sağlık tesisleri şunlardır: a) Bünyesinde birinci basamak sağlık tesisi bulunan
ilçe sağlık müdürlüğü (İSM)/Toplum sağlığı merkezi (TSM). b) Aile sağlığı merkezi (ASM). c) Halk sağlığı laboratuvarı (L1ve L2). ç) Kurum tabipliği. d) Poliklinik. e) Mediko-sosyal sağlık hizmetleri birimi. f) Ağız ve diş sağlığı polikliniği. g) Bakanlıklar ve bağlı kuruluşları ile diğer kamu
kurum ve kuruluşları bünyesindeki sağlık tesisleri. ğ) İlgili mevzuat kapsamında açılacak benzer sağlık
tesisleri/üniteleri. (3) Birinci basamak sağlık tesislerinin faaliyet
izin belgelerine; a) Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı (ÇEKÜS)
birimi, b) Enfeksiyon kontrol birimi, c) Organ bağış birimi, ç) Evde sağlık hizmeti birimi, d) Kanser erken teşhis, tarama ve eğitim merkezi
(KETEM), e) Aile hekimliği birimi (AHB), f) Sağlıklı hayat merkezi (SHM), g) Göçmen sağlığı merkezi/Güçlendirilmiş göçmen
sağlığı merkezi, ğ) İş sağlığı ve güvenliği birimi (İSG), h) Sağlık evi, ı) Bağımlılık danışma merkezi, i) İlgili mevzuatı kapsamında açılacak benzer
birimler, bağlı birim olarak eklenir.” MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin ikinci
fıkrasının (c) bendi ve üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “c) İlçe hastanesi.” “(3) İkinci basamak sağlık tesislerinin faaliyet
izin belgelerine; a) Toplum ruh sağlığı merkezi (TRSM), b) Geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulama ünitesi
(GETAT), c) Obezite merkezi, ç) Üremeye yardımcı tedavi merkezi (ÜYTE), d) Diyaliz ünitesi/Diyaliz merkezi, e) Genetik hastalıklar değerlendirme merkezi, f) Çocuk izlem merkezi (ÇİM), g) Bağımlılık danışma, arındırma ve rehabilitasyon
merkezleri, ğ) Gebe okulu, h) İnme ünitesi, ı) Kemik iliği nakil merkezi, i) Organ bağış birimi, j) Göz bankası ve kornea nakli merkezi, k) Onkoloji tanı ve tedavi merkezi, l) Transfüzyon merkezi, m) Palyatif bakım merkezi, n) Yanık ünitesi/Yanık merkezi, o) Hiperbarik oksijen tedavi merkezi, ö) Kalp merkezi, p) Terapötik aferez ünitesi/Terapötik aferez
merkezi, r) Evde sağlık hizmetleri birimi, s) Prematüre retinopatisi tanı merkezi/Prematüre
retinopatisi tanı ve tedavi merkezleri, ş) Sağlıklı yaş alma birimi (YAŞAM), t) Nöromüsküler hastalıklar birimi, u) Perinatal merkez, ü) İlgili mevzuatı kapsamında açılacak diğer benzer
birimler, bağlı birim olarak eklenir.” MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(2) Üçüncü basamak sağlık tesisleri şunlardır: a) Eğitim ve araştırma hastanesi. b) Dal eğitim ve araştırma hastanesi. c) Ağız ve diş sağlığı eğitim ve araştırma
hastanesi. ç) Üniversite hastanesi. d) Üniversite dal hastanesi. e) Üniversite ağız ve diş sağlığı hastanesi. f) Üniversite enstitüsü hastanesi. (3) Üçüncü basamak sağlık tesislerinin faaliyet
izin belgelerine; a) Toplum ruh sağlığı merkezi (TRSM), b) Geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulama merkezi
(GETAT), c) Obezite merkezi, ç) Üremeye yardımcı tedavi merkezi (ÜYTE), d) Diyaliz ünitesi/Diyaliz merkezi, e) Genetik hastalıklar değerlendirme merkezi, f) Çocuk izlem merkezi (ÇİM), g) Bağımlılık danışma, arındırma ve rehabilitasyon
merkezleri, ğ) Gebe okulu, h) Farklı adreslerde hizmet sunulan semt
poliklinikleri, ı) Ek hizmet binaları, i) Göz bankası ve kornea nakli merkezi, j) Organ bağış birimi, k) Yanık ünitesi/Yanık merkezi, l) Hiperbarik oksijen tedavi merkezi, m) Kalp merkezi, n) Kemik iliği nakil merkezi, o) Organ nakli merkezi, ö) Kapsamlı onkoloji merkezi, p) Onkoloji tanı ve tedavi merkezi, r) İnme ünitesi/İnme merkezi, s) Kordon kanı bankası, ş) Transfüzyon merkezi, t) Palyatif bakım merkezi, u) Evde sağlık hizmetleri birimi, ü) Prematüre retinopatisi tanı merkezi/Prematüre
retinopatisi tanı ve tedavi merkezleri, v) Terapötik aferez ünitesi/Terapötik aferez
merkezi, y) Sağlıklı yaş alma birimi (YAŞAM), z) Nöromüsküler hastalıklar birimi, aa) Perinatal merkez, bb) İlgili mevzuatı kapsamında açılacak diğer
benzer birimler, bağlı birim olarak eklenir.” MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci
fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiş; aynı maddenin altıncı
fıkrasında yer alan “imar mevzuatına uygun olmak kaydıyla;” ibaresi
yürürlükten kaldırılmış, aynı maddenin sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir. “20/9/2019 tarihinden önce geçici
ruhsat belgesi almış veya yapımına başlanmış olan sağlık tesislerinde,
fiziki bağlantı sağlanamaması durumunda, hizmet bütünlüğü bozulmayacak
şekilde sağlık tesisi tarafından gerekli önlemler alınır.” “(8) Sit alanında veya koruma kapsamında bulunan
binalardaki sağlık tesislerinin her türlü fiziki değişikliği, tadilat ve
benzeri iş ve işlemler Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulunun uygun
görüşü doğrultusunda gerçekleştirilir.” “(10) Diğer bakanlıklar bünyesindeki Sağlık
Bakanlığına ait sağlık tesisleri ile ilgili bakanlık veya kurumlar
tarafından açılan dispanser, revir, poliklinik, laboratuvar ve benzeri
sağlık tesislerinin inceleme, denetim ve değerlendirmeleri bu kurumların
gizlilik ve güvenlik durumları dikkate alınarak yapılır. Gizlilik ve
güvenlik durumlarının dikkate alınmasının gerektiği kurumlarda
yetkilendirilen sağlık birimlerine, ruhsat ve faaliyet izin belgesi
düzenlenemez veya bu birimler herhangi bir sağlık tesisinin faaliyet izin
belgesine eklenemez. (11) Daha önce sağlık tesisi olarak kullanılmış
olan veya kamu kurum ve kuruluşlarına ait binalarda yeni sağlık
tesislerinin açılması veya bu binalara taşınılması durumlarında; binada
tadilat yapılmayacak ise Ek-1’de yer alan fiziki kriterler, tadilat
yapılacak ise statik tetkikinin yapılması, tetkik sonucu ve taşıyıcı
sistemin durumuna göre, Ek-2 veya Ek-1’de yer alan fiziki kriterler
uygulanır. (12) Aynı hizmet binasında faaliyet gösteren farklı
statüde hizmet veren sağlık kuruluşları, her biri için aranan fonksiyonel
hizmet birimlerinin asgari şartlarını taşımaları kaydıyla aynı binada ayrı
ayrı ruhsatlandırılabilir. Aynı binada ruhsatlandırılacak olan bu sağlık
tesislerinden istenen Ek-3’te belirtilen başvuru belgeleri aynı bina için
ortak kullanılabilir. (13) Müstakil olarak ruhsatlandırılan ilçe
hastanelerinde verilen sağlık hizmetlerinin türüne göre bazı hizmetler aynı
alanda/bölümde/katlarda birleştirilebilir. (14) Belediyelere ait parklarda giriş ve çıkış
kapıları müstakil olacak şekilde; prefabrik, çelik konstrüksiyon ve benzeri
yapılar inşa edilebilir veya yapısal olarak uygun olan mevcut yapılarda
birinci basamak sağlık tesisleri veya bağlı birimleri açılabilir. Bu
durumda olan yapıların yapısal özellikleri dikkate alınarak bu yapılar için
deprem dayanıklılık raporu istenmeyebilir. (15) Sağlık tesislerinin fiziki durumu, hizmet birimleriyle
bağlantı durumu, giriş-çıkış alanları, aydınlatma, tadilat projeleri ve
benzeri diğer konularda hasta sağlığını ve güvenliğini sağlayacak şekilde
işlem yapılır.” MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddenin üçüncü fıkrasının sonuna
aşağıdaki cümleler eklenmiştir. “(2) Komisyon sağlık tesisinin türüne göre, il
sağlık müdürü veya görevlendireceği ilgili başkan veya başkan yardımcısı
başkanlığında; a) Birinci basamak sağlık tesisleri için, sağlık
tesisinin hizmet vereceği branşlarda en az bir tabip veya diş tabibi, en az
bir diğer sağlık meslek mensubu, bir mimar veya inşaat mühendisi ile
ihtiyaç duyulması halinde iş güvenliği uzmanı, makine veya elektrik
alanlarında mühendis veya diğer teknik personel olmak üzere en az beş
kişiden, b) İkinci basamak sağlık tesisleri için, sağlık
tesisinin hizmet vereceği branşlar dikkate alınarak en az bir tabip veya
diş tabibi, en az bir kalite konusunda deneyimli sağlık meslek mensubu, bir
mimar veya inşaat mühendisi, bir makine mühendisi ve bir elektrik mühendisi
veya bu alanlardaki diğer teknik personel ile ihtiyaç duyulması halinde iş
güvenliği uzmanı olmak üzere en az yedi kişiden, c) Üçüncü basamak sağlık tesisleri için, sağlık tesisinin
hizmet vereceği branşlar dikkate alınarak en az biri tıp veya diş hekimliği
fakültesi öğretim üyesi veya eğitim ve araştırma hastanelerinden eğitim
görevlisi olmak üzere toplam üç tabip veya diş tabibi, kalite konusunda
deneyimli en az bir sağlık meslek mensubu,
bir mimar veya inşaat mühendisi, bir makine mühendisi ve bir
elektrik mühendisi veya bu alanlardaki diğer teknik personel ile ihtiyaç duyulması
halinde iş güvenliği uzmanı olmak üzere en az dokuz kişiden, oluşturulur. İldeki sağlık tesislerinin sayısı
dikkate alınarak Müdürlük bünyesinde birden çok komisyon kurulabilir.” “Komisyon üyeleri birden çok
komisyonda görevlendirilebilir. Aynı ilde başka bir üniversite hastanesi ya
da eğitim ve araştırma hastanesi bulunmadığı takdirde, aynı üniversiteden
veya aynı eğitim ve araştırma hastanesinden ilgili mevzuatına göre öğretim
üyesi/eğitim görevlisi görevlendirilebilir.” MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin üçüncü
fıkrasının ikinci cümlesi ile dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “Karşı oy kullanan üyeler, karşı oy
gerekçesini kararda belirtir.” “(4) Bakanlıkça gerekli görülmesi halinde karşı oy
kullanan üyelerin gerekçeleri, uzman kişilere incelettirilebilir. Bakanlık
bu incelemenin sonucunda, karşı oy kullanan üyelerin ve inceleme yapan
uzmanın görüşleri doğrultusunda ruhsat verilip verilmeyeceğine karar verir. (5) Komisyonun sekretarya görevini, sağlık
hizmetleri başkanlığı yerine getirir. Sekretaryada; sekretarya görevini
yürüten başkanlıktan ilgili personel ile sağlık tesislerinin basamak ve
türüne göre diğer başkanlıklardan yetkin personel daimi olarak
görevlendirilir.” “(6) Komisyon sekretaryası, komisyonların
kurulmasına yönelik iş ve işlemleri yürütür. Sağlık tesisleri ile komisyon
arasında koordinasyonu, bilgi ve belge akışını sağlar. Yerinde inceleme ve
değerlendirme planını hazırlayarak sağlık tesisine ve komisyon üyelerine
bildirir. Başvuru dosyasının incelemesini yaparak Bakanlığa gönderilmesini
sağlar.” MADDE 9- Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin ikinci
fıkrası yürürlükten kaldırılmış, üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “(3) Özel kanunlarına göre sağlık tesisi açmaya
yetkili kamu kurum ve kuruluşları, ilgili mevzuattan kaynaklanan
muafiyetler saklı kalmak kaydıyla; sağlık tesisi planlaması, sağlık insan
gücü kriterleri, Bakanlık tarafından yayımlanacak planlama ilanı kapsamında
değerlendirilir. Ancak bu sağlık tesislerinde bulundurulması gereken asgari
tıbbi donanım ve hizmet standartları açısından 15/2/2008 tarihli ve 26788
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel
Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik, 3/2/2015 tarihli ve 29256 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Ağız ve Diş Sağlığı Hizmeti Sunulan Özel Sağlık
Kuruluşları Hakkında Yönetmelik ile 27/3/2002 tarihli ve 24708 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Özel Hastaneler Yönetmeliğine tabi olup başvuru, bina
durumu ve fiziki kriterler açısından ise bu Yönetmeliğe tabidir.” “(4) Genel Müdürlük gerektiğinde sağlık
tesislerinin yatırım izinleri ile kapasite tespiti veya değişikliklerini
değerlendirmek üzere; komisyon/komisyonlar kurar. Bu komisyonlarda
Bakanlığın ilgili birimlerini temsil eden yönetici düzeyinde en az bir üye
bulunur. Komisyonların teşkili, çalışma usul ve esasları Bakanlıkça
belirlenir.” MADDE 10- Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (b) bendi
yürürlükten kaldırılmış; aynı maddenin beşinci, altıncı ve dokuzuncu
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir. “a) Ön izin başvuru şartı aranmayan Bakanlığa bağlı
birinci basamak sağlık tesislerinin yatırım planlama izinleri bağlı olduğu
ilgili birim tarafından; Bakanlığa bağlı ikinci ve üçüncü basamak sağlık
tesislerinin yatırım planlama izinleri Genel Müdürlük tarafından verilir.
Yatırım planlama izni verilen sağlık tesislerinin ruhsat başvuru aşamasına
kadar olan süreçleri Bakanlığın ilgili birimlerince koordine edilerek
yürütülür.” “c) Bakanlıklar ve bağlı kuruluşları ile diğer kamu
kurum ve kuruluşlarına ait sağlık tesislerinin ön izin işlemleri Genel
Müdürlük tarafından yürütülür.” “(5) Bakanlıklar ve bağlı kuruluşları ile diğer
kamu kurum ve kuruluşlarına ait sağlık tesisleri için Genel Müdürlük
tarafından ön izin verilerek üzerine uygunluk notu yazılan avan proje,
diğer mühendislik projelendirmelerinde esas alınır ve başvuru yapan kurum
ve kuruluş tarafından yapı ruhsatı vermeye yetkili idarenin onayına sunulur.
Proje değişikliklerinde de yapı ruhsatı başvurusundan önce Genel
Müdürlükten ön izin alınması zorunludur. Bakanlığa bağlı sağlık
tesislerinin bu işlemleri, Bakanlığın ilgili birimleri tarafından
yürütülür. (6) Başvuru sahibi, yapı ruhsatı vermeye yetkili
idarece onaylanan avan projenin bir örneğini yerinde incelemelerde
kullanılmak üzere müdürlüğe teslim eder.” “(9) Bakanlık tarafından ruhsatlandırılmış sağlık
tesislerinde, ön izin alınmaksızın, müdürlüğün izni ve yapı ruhsatı vermeye
yetkili idare tarafından uygun bulunmak ve ruhsat projesine işlenmek
kaydıyla, taşıyıcı unsuru etkilemeyen tadilat ve tamirat işleri
yapılabilir.” “(10) Yapı kullanım izni, yapı kayıt belgesi ve
onaylı mimari projesi bulunamayan eski binalarda faaliyet gösteren
Bakanlığa bağlı sağlık tesislerinin ruhsat işlemlerinde bu belgelerin temin
süreci beklenmeksizin rölöve projeleri esas alınabilir. Bu sağlık
tesislerinde statik tetkikler yapılmadan taşıyıcı sistemi etkileyen tadilat
ve fiziki büyüme yapılamaz. Rölöve projeleri, teknik personel ve yeterli
donanım olması halinde öncelikle müdürlük tarafından hazırlanır. Teknik
personeli ve yeterli donanımı olmayan müdürlükler, rölöve projelerini
Bakanlığın ilgili teknik biriminden izin alınmak kaydı ile hizmet alımı
yöntemiyle temin edebilirler.” MADDE 11- Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin ikinci,
üçüncü, dördüncü, beşinci, altıncı, yedinci, sekizinci ve dokuzuncu
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(2) Sağlık tesisi açmak, ruhsatlandırmak veya
mevcut sağlık tesisinde değişiklik yapmak isteyen bu Yönetmelik
kapsamındaki kamu kurum ve kuruluşları, sağlık tesisinin bulunduğu
müdürlüğe başvurur. Komisyon sekretaryası tarafından başvuru dosyasında
eksiklik tespit edilmesi halinde eksiklikler giderildikten sonra yeniden
başvuru yapılır. (3) Başvuru dosyasının tam olması durumunda
komisyon, sağlık tesisini onaylanmış mimari projesi üzerinden kapsamına
göre Ek-1 veya Ek-2’de yer alan fiziki kriterler ile ilgili mevzuatı
bulunan tıbbi birimlerin mevzuatındaki fiziki kriterleri çerçevesinde
yerinde inceler, değerlendirir ve kapsamına göre Ek-5a veya Ek-5b’de yer
alan komisyon raporunu hazırlar. Komisyon raporunda, sağlık tesisine geçici
ruhsat veya ruhsat belgesi verilip verilmeyeceği hususundaki görüşe yer
verilir. Müdürlükçe Bakanlığa gönderilecek başvuru dosyasına, komisyon
tarafından hazırlanan yerinde inceleme raporu ve Ek-3’te yer alan belgeler
eklenir. (4) Bu değerlendirme sonucunda eksiklik tespit
edilmesi durumunda; eksiklikler değerlendirme yapılan kuruma bildirilerek
eksikliğin giderilmesi için komisyon tarafından makul bir süre verilir.
Ancak tespit edilen eksiklikler için ayrı ayrı süreler verilebileceği gibi
ortak bir süre de verilebilir. Başvuru yapan kurum eksikliklerini
giderdikten sonra müdürlüğe tekrar başvuru yapar. (5) Komisyonun değerlendirme raporuna başvuru
sahipleri itirazda bulunabilir. İtiraz süresi raporun başvuru sahibine
tebliğinden itibaren on beş işgünüdür. İtirazın komisyon tarafından
sonuçlandırılamaması halinde, müdürlükçe inceleme raporu, itiraz gerekçeleri
ve buna dair komisyon görüşü dosyası ile birlikte Bakanlığa gönderilir. (6) Komisyon tarafından sağlık tesislerinde yerinde
inceleme ve değerlendirme yapılırken, sağlık tesisi bünyesinde yer alan
belgelendirilmiş birimlerin belge kontrolü yapılır. Belgelendirilmiş bu
birimler, komisyonun ruhsatlandırma veya faaliyet iznine esas inceleme ve
değerlendirmesine tabi değildir. Ancak bu birimler kendi mevzuatı çerçevesinde
belgelendirilirken birim içinde yer alan ortak alanlar Ek-1 ve/veya Ek-2’de
belirlenen fiziki kriterlere göre değerlendirilir. (7) Ruhsatlandırılacak sağlık tesisleri bünyesinde
yer alan ve henüz belgelendirilememiş birimleri olan sağlık tesislerine
ruhsat belgesi düzenlenir. Bu birimlere ait belgeler düzenlendikten sonra
faaliyet izin belgesine eklenmek üzere müdürlük tarafından Genel Müdürlüğe
gönderilir. (8) Bakanlığa bağlı sağlık tesislerinin ruhsat
başvuru dosyası, açılış onayından sonra sağlık tesisi tarafından hazırlanıp
müdürlükçe uygun görüldükten sonra Bakanlığın ilgili birimine gönderilir.
Başvuru dosyası, ilgili birim tarafından da değerlendirilir. Başvurunun
uygun görülmesi halinde, açılış onayı ile birlikte başvuru dosyası uygun
görüşle geçici ruhsat veya ruhsat ve faaliyet izin belgesi düzenlenmek
üzere Genel Müdürlüğe gönderilir. (9) Bakanlıklar ve bağlı kuruluşları ile diğer kamu
kurum ve kuruluşları, Devlet üniversiteleri, belediyeler ve OSB’lere ait
sağlık tesislerinin ruhsatlandırma başvuru dosyası, müdürlükçe
değerlendirilip uygun görüldükten sonra ruhsat ve faaliyet izin belgesi
düzenlenmek üzere Genel Müdürlüğe gönderilir.” MADDE 12- Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesinin üçüncü,
dördüncü, dokuzuncu, on birinci ve on üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir. “(3) Bakanlığın ilgili birimleri tarafından uygun
görüşle gönderilen başvurular, Genel Müdürlük tarafından değerlendirilir.
Uygun görülmesi halinde, sağlık tesisine geçici ruhsat veya ruhsat ve
faaliyet izin belgesi düzenlenerek müdürlüğe gönderilir ve Bakanlığın
ilgili birimine de bilgi verilir. (4) Bu Yönetmelik kapsamındaki sağlık tesislerinin
bünyesinde açılışı belgeye tabi ünite, birim ve merkezlerin Bakanlığın
ilgili birimleri tarafından kayıtları yapılır ve onayları faaliyet izin
belgesine eklenmek üzere Genel Müdürlüğe gönderilir.” “(9) Sağlık tesislerinde imar mevzuatına uygun
olmak kaydıyla, büyük onarım ve tadilat yapılması durumunda revize projeler
ile ruhsata ve/veya faaliyet izin belgesine esas projeler müdürlük
tarafından Genel Müdürlüğe veya Bakanlığın ilgili birimine gönderilir.
Ancak Bakanlığa bağlı birinci basamak sağlık tesislerine ait revize
projeler, müdürlük tarafından değerlendirilir ve sonuçlandırılır. Gerekli
görülmesi halinde onarım ve tadilat projeleri ruhsata ve/veya faaliyet izin
belgesine esas proje ile birlikte değerlendirilmek üzere Bakanlığın ilgili
birimine gönderilir.” “(11) Üniversitelerin bünyesinde bulunan
mediko-sosyal sağlık hizmetleri birimi, Genel Müdürlükçe birinci basamak
sağlık tesisi kapsamında müstakil olarak ruhsatlandırılır ve faaliyet izin
belgesi düzenlenir.” “(13) Bakanlıklar ve bağlı kuruluşları ile diğer
kamu kurum ve kuruluşları, Devlet üniversiteleri, belediyeler, organize
sanayi bölgeleri tarafından ruhsat başvurusu yapılan sağlık tesislerinin
Bakanlıkça ruhsatlandırılmasının uygun görülmesi halinde, bu sağlık
tesislerinin ruhsat ve faaliyet izin belgesindeki adı, özel adları saklı
kalmak kaydıyla, sağlık tesisinin bu Yönetmelik kapsamındaki basamak ve
türüne göre Bakanlıkça belirlenir.” “(14) Bakanlığa bağlı sağlık tesislerinin adları,
sağlık tesislerinin ilk kuruluş aşamasında ilgili birimler tarafından
belirlenerek kuruluş onayı alınır ve sistem kaydı yapılır. Mevcut sağlık
tesislerinin ad değişiklikleri ise sağlık tesisinin basamak grubuna göre ad
verilmesine yönelik mevzuat düzenlemesini yapan birimler tarafından verilir
ve sistem kaydı yapılarak ilgili birimlere bildirilir. (15) Özel kanunlarına göre sağlık hizmeti vermesi
uygun görülen ve bünyesinde ruhsatlandırılmış herhangi bir sağlık tesisi
bulunmayan kamu kurum ve kuruluşlarının sunmak istedikleri sağlık hizmetine
ilişkin birim taleplerinin Müdürlük tarafından uygun görülmesi halinde bu
birimlere ilgili belge meri mevzuatına göre düzenlenir. (16) Bu Yönetmelik kapsamında bir sağlık tesisi
kapatılacağı zaman; Bakanlığın ilgili birimi tarafından kapatılma onayı
alınarak Genel Müdürlüğe bildirilir. Bakanlığa bağlı sağlık tesisleri
dışındaki sağlık tesisleri kapatılacağı zaman, Genel Müdürlük tarafından
kapatılma onayı alınır. Genel Müdürlük tarafından kapatılma onayı alınmış
sağlık tesisinin geçici ruhsat/ruhsat ve/veya faaliyet izin belgesi iptal
edilir. (17) Bu Yönetmelik kapsamındaki bir sağlık
tesisinin adres değişikliği durumunda; Bakanlığa bağlı sağlık tesisleri
için Bakanlığın ilgili birimi tarafından adres değişikliği onayı alınarak
adres değişikliğine ilişkin belgeler ile birlikte Genel Müdürlüğe
bildirilir. Bakanlığa bağlı sağlık tesisleri dışındaki sağlık tesisleri
için Genel Müdürlük tarafından adres değişikliği onayı alınır. Genel Müdürlük tarafından sağlık tesisi
için yeni adrese uygun olarak geçici ruhsat/ruhsat ve faaliyet izin belgesi
yenilenir. (18) Bulunduğu bölgede sağlık hizmet sunumuna acil
ihtiyaç duyulan ve ilgili birimler tarafından geçici veya kesin kabulü
yapılarak açılış onayı alınmış, ancak ruhsatlandırma için eksiklikleri olan
Bakanlığa bağlı sağlık tesislerine bu eksikliklerini gidermeleri için üç
yıl süre verilebilir. Böyle durumlarda müdürlük tarafından gerekçeli rapor
hazırlanarak Bakanlığın ilgili birimine gönderilir. İlgili birim tarafından
uygun görülmesi halinde başvuru Genel Müdürlüğe gönderilir. Genel Müdürlük
tarafından da uygun görülmesi halinde sağlık tesisine geçici ruhsat belgesi
düzenlenerek faaliyetine izin verilebilir.” MADDE 13- Aynı Yönetmeliğin 16 ncı maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Denetim ve idari yaptırım MADDE 16- (1) Ruhsatlandırılan ve faaliyet izin
belgesi verilen sağlık tesisleri, Bakanlıkça yapılacak olan olağan dışı
denetimler hariç, ruhsat ve faaliyet
izni şartlarına uygunluk bakımından Ek-1 ve Ek-2’deki kriterlere göre, sağlık tesisleri bünyesinde bulunan ve
ilgili mevzuatı kapsamında Bakanlıkça verilen ruhsat, izin veya faaliyet
belgesi ile faaliyet gösteren özellikli hizmet birimleri ise tabi oldukları
ilgili mevzuat hükümlerine göre Bakanlıkça oluşturulan ve e-denetim
sistemine girilen denetim sorgu formlarına göre müdürlük tarafından
oluşturulan en az üç kişilik denetim ekibi tarafından yılda en az bir defa
e-denetim sistemi üzerinden denetlenir. (2) Bu Yönetmeliğe ve özellikli hizmet birimlerinin
tabi olduğu ilgili mevzuata aykırı durumların tespiti halinde ilgili sağlık
tesisi, birinci ve ikinci tespitlerde eksikliğin giderilmesi için otuz gün
süre verilerek yazılı olarak uyarılır; üçüncü tespitte kasıt, ihmal veya
kusur şüphesi bulunan ilgililer hakkında kendi mevzuatına göre disiplin
hükümleri uygulanır.” MADDE 14- Aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesinin birinci
ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı geçici maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “(1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce
Bakanlıkça düzenlenmiş geçici ruhsat belgeleri, on yılı geçmemek üzere,
Ek-1’de yer alan fiziki kriterler ile ilgili mevzuatındaki fiziki
kriterlerin sağlanması kaydıyla, ruhsat ve faaliyet izin belgesi
düzenleninceye kadar geçerlidir. Ülke genelinde veya bölgesel olarak mücbir
sebeplerin oluşması durumunda, mücbir sebeplerin ortadan kalkmasına kadar
geçen süreler, bu fıkrada belirtilen süreye ilave edilebilir. (2) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce
Bakanlıkça düzenlenmiş geçici ruhsat belgesi bulunan sağlık tesisleri,
komisyonlar tarafından birinci fıkrada belirtilen süre içerisinde Ek-1’de
yer alan fiziki kriterler ile ilgili mevzuatındaki fiziki kriterler
açısından yerinde inceleme yapılarak değerlendirilir. Değerlendirilen
sağlık tesislerinden, kriterleri sağlayamayanlara eksikliklerini
giderebilmeleri için gerekçesi belirtilerek makul süreler verilir. Verilen
süreler sonunda yapısal nedenlerden dolayı giderilmesi tümüyle mümkün
olmayan eksikliklerin bulunması halinde bu durum komisyon tarafından rapor
haline getirilir. Komisyon kanaatini de içeren rapor, ruhsat ve faaliyet
izin belgesi için Bakanlığa gönderilir. Bakanlıkça yapılan değerlendirme
sonucunda bu eksikliklerin giderilmesine karar verilmesi halinde
eksikliklerin tamamlanması için ilgili sağlık tesisine makul süre verilir.
Başvuru yapan kurum eksikliklerini giderdikten sonra müdürlüğe tekrar
başvuru yapar. Bakanlıkça başvuru dosyası uygun bulunan veya eksikliklerini
tamamlayan sağlık tesislerine ruhsat ve faaliyet izin belgesi düzenlenir.
Ancak Bakanlık tarafından da verilen süreler sonunda bütünüyle giderilmesi
mümkün olmayan eksikler nihai karar için Bakanlıkça tekrar değerlendirilir.
Bahse konu eksikliklerin, sağlık hizmet sunumunu olumsuz etkilemeyecek veya
telafisi güç zararlara sebebiyet vermeyecek düzeyde olması halinde ruhsat
ve faaliyet izin belgesi düzenlenir. Aksi halde, bilirkişi raporu ve/veya
Bakanlığın yerinde denetim raporu ile sağlık hizmet sunumunu olumsuz
etkileyecek veya telafisi güç zararlara sebebiyet verecek düzeyde eksikliği
tespit edilen sağlık tesislerinin geçici ruhsatı Bakanlıkça iptal edilir.
Bu fıkradaki sağlık tesisleri için ruhsat ve faaliyet izin belgesi
verilmesi veya geçici ruhsatın iptal edilmesi işlemleri on beş yıl içinde
tamamlanır.” “(4) Özel kanunlarına göre sağlık hizmeti sunan
belediyeler, OSB’ler ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarından başvuruları
uygun görülen sağlık tesislerinin 20/9/2019 tarihindeki mevcut kapasiteleri
bir defaya mahsus olmak üzere kabul edilir ve Genel Müdürlük tarafından
geçici ruhsat veya ruhsat ve faaliyet izin belgesi düzenlenir.” MADDE 15- Aynı Yönetmeliğin Ek-1, Ek-2, Ek-3, Ek-4a, Ek-4b,
Ek-4c, Ek-5a ve Ek-5b’si ekteki şekilde değiştirilmiştir. MADDE 16- Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. MADDE 17- Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür. |
