"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazen şikâyet başvurusunun süresinde yapılmadığına karar vermiştir. Başvuru sahibinin, şikâyete konu hususları 13.12.2024 tarihinde tebliğ edilen ilk ihale komisyonu kararı ile farkına varmış olması gerektiği tespit edilmiştir. Bu nedenle, 13.12.2024 tarihini izleyen 10 gün içinde, yani en geç 23.12.2024 tarihine kadar idareye şikâyet başvurusunda bulunması gerektiği vurgulanmıştır. Ancak başvuru sahibi, şikâyetini 06.02.2025 tarihinde yapmış, bu da süresinde olmadığı anlamına gelmektedir.

Kurul, bu sebeple başvurunun süre yönünden reddine karar vermiştir. Ayrıca, başvuru sahibinin fazla yatırdığı başvuru bedelinin iade edilmesi gerektiği belirtilmiştir. Bu durum, ihale süreçlerinde başvuru sürelerinin ve usul kurallarının ne denli önemli olduğunu ortaya koymaktadır. İhalelere yönelik başvurularda, sürelere dikkat edilmesi gerektiği ve hukuki süreçlerin doğru bir şekilde takip edilmesinin gerekliliği vurgulanmıştır.

Karar no2025/UH.IV-641
Karar tarihi05.03.2025
Toplantı No2025/010
Gündem No3

BAŞVURU SAHİBİ:

Hanedan Kurumsal Hizmetler Gıda Yemek Tem. İnş. Otom. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Düzce Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1387077 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı Düzce Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların Malzeme Dahil Mamul Yemek Alımı, Dağıtım ve Servis Hizmeti Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Düzce Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 19.11.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı Düzce Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların Malzeme Dahil Mamul Yemek Alımı, Dağıtım ve Servis Hizmeti Alımıihalesine ilişkin olarakbaşvuru sahibince24.02.2025 tarih ve 179008 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan dilekçe ile başvuruda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/456 sayılı dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde ön inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Ön inceleme raporu ve ekleri incelendi.

Başvuru dilekçesinde özetle; 17.01.2025 tarihinde tebliğ edilen kesinleşen ihale kararında ihalenin 1’inci kısmının Seç-San Yemek Hizmetleri Otomasyon İletişim Otomotiv Gıda Hayvancılık San. ve Tic. Ltd. Şti.nin üzerinde kaldığı, bahse konu isteklinin İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde yer alan yeterlik kriterlerini karşılamadığı:

Bahse konu istekli tarafından sunulan iş deneyim belgesinin uygun olmadığı,

Anılan istekli tarafından sunulan bilanço, ciro bilgilerinin ve işletme kayıt belgesinin uygun olmadığı,

İdari Şartname’nin “Geçici teminat” başlıklı 26.3’üncü maddesi gereğince bahse konu istekli tarafından sunulan teminat mektubunun standart forma uygun olmadığı, dolayısıyla anılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 54’üncü maddesinin birinci fıkrasında “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler.” hükmü,

Aynı Kanun’un “İdareye şikâyet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır…” hükmü yer almaktadır.

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru Süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinin birinci fıkrasında “İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.” hükmüne,

Anılan Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Süreler;

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,

ç) Şikayet üzerine idare tarafından verilen kararın bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi, on gün içerisinde karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini,

izleyen günden itibaren başlar.” hükmüne,

Anılan Yönetmelik’in “Ön inceleme konuları ve ön inceleme üzerine yapılacak işlemler” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) Başvurular öncelikle;

c) Başvurunun süresinde yapılıp yapılmadığı,

yönlerinden sırasıyla incelenir.

(3) Birinci fıkrada yer alan bilgi ve belgeleri içermeyen ve henüz başvuru süresi dolmamış olan itirazen şikâyet başvurularında, başvuru süresinin sonuna kadar söz konusu eksiklikler başvuru sahibi tarafından giderilebilir.

(4) Yapılan ön inceleme sonucunda, bir aykırılığın tespit edilmesi halinde bu hususa ilişkin ön inceleme raporu düzenlenir.” hükmüne,

Aynı Yönetmelik’in “Ön inceleme konularına aykırılık üzerine alınacak kararlar” başlıklı 17’nci maddesinde ise “(1) 16 ncı maddenin birinci fıkrası bakımından bir aykırılığın tespiti üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine karar verilir.” hükmüne yer verilmiştir.

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “Şikayet başvuru süresi” başlıklı 4’üncü maddesinde “(1) Kanunun 55 inci maddesi uyarınca şikayet başvurusu usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmadan önce aday veya istekliler ile istekli olabileceklerin şikayete yol açan durumların farkına vardığı veya farkına varmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gün içinde ihaleyi yapan idareye yapılır.

(2) Süreler;

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,

(5) Tatil günleri sürelere dahil olup, sürenin son gününün tatil gününe rastlaması halinde süre, tatil gününü izleyen ilk iş gününün bitimine kadar uzar…” açıklaması yer almaktadır.

Başvuruya konu ihalenin 19.11.2024 tarihinde gerçekleştirildiği, 12.12.2024 tarihli ilk ihale komisyonu kararı ile ihalenin birinci kısmının Yenibahar Yemek Temizlik Bilişim İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, Seç-San Yemek Hizmetleri Otomasyon İletişim Otomotiv Gıda Hayvancılık San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği, başvuru sahibi Hanedan Kurumsal Hizmetler Gıda Yemek Tem. İnş. Otom. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin ise geçerli teklifler arasında 6’ncı sırada olduğu ve söz konusu kararın 13.12.2024 tarihinde isteklilere tebliğ edildiği tespit edilmiştir.

Strateji Geliştirme Başkanlığı’nın 10.01.2025 tarih ve 14480683 sayılı ön mali kontrol yazısında Kamu ihale Genel Tebliği’nin 78.3.1’inci maddesinde yer alan “Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet almalarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.” açıklamasına atıfta bulunulduğu ve bu çerçevede ihale komisyonu tarafından ihale üzerinde bırakılan Yenibahar Yemek Temizlik Bilişim İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.

Söz konusu değerlendirme kapsamında 16.01.2025 tarihli ikinci ihale komisyonu kararı alındığı ve ihalenin birinci kısmının Seç-San Yemek Hizmetleri Otomasyon İletişim Otomotiv Gıda Hayvancılık San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, Pekkurumsal Mutfak İşletmeleri Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.-Jiletiks Gıda Yemek San. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği, ayrıca gelinen aşamada başvuru sahibi Hanedan Kurumsal Hizmetler Gıda Yemek Tem. İnş. Otom. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin ise geçerli teklifler arasında 5’inci sırada olduğu ve söz konusu kararın 17.01.2025 tarihinde isteklilere tebliğ edildiği tespit edilmiştir.

Bunun üzerine başvuru sahibi Hanedan Kurumsal Hizmetler Gıda Yemek Tem. İnş. Otom. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından ikinci ihale komisyonu kararıyla ihale üzerinde bırakılan istekli Seç-San Yemek Hizmetleri Otomasyon İletişim Otomotiv Gıda Hayvancılık San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik kriterlerini sağlamadığı yönünde 06.02.2025 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulduğu, yapılan başvurunun idarece reddedildiğinin 12.02.2025 tarihinde başvuru sahibine EKAP üzerinden bildirilmesi üzerine 24.02.2025 tarihinde itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu anlaşılmıştır.

13.12.2024 tarihinde başvuru sahibine EKAP üzerinden tebliğ edilen 12.12.2024 tarihli ilk ihale komisyonu kararında şikâyete konu edilen isteklinin (Seç-San Yemek Hizmetleri Otomasyon İletişim Otomotiv Gıda Hayvancılık San. ve Tic. Ltd. Şti.) teklifinin ekonomik açıdan en avantajlı 2’nci teklif olarak belirlendiği ve kesinleşen ihale kararının bildirimine ilişkin yazıda “Bu kararın bildirim tarihini izleyen günden itibaren on gün içinde idaremize şikayet başvurusunda bulunabilmeniz mümkündür.” şeklinde başvuru merci ve süresinin açıkça belirtildiği görülmüştür.

Başvuru sahibinin ilk ihale komisyonu kararında geçerli teklifler arasında 6’ncı sırada iken, ikinci komisyon kararında 5’inci sırada yer aldığı, bu bağlamda başvuru sahibi Hanedan Kurumsal Hizmetler Gıda Yemek Tem. İnş. Otom. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin hukuki durumunda değişiklik bulunmadığı görülmüştür.

Diğer bir ifadeyle şikâyete konu edilen isteklinin teklifinin idarece uygun görüldüğü 13.12.2024 tarihinde başvuru sahibine tebliğ edilen ihale komisyonu kararında ortaya çıkmış bulunmaktadır. Dolayısıyla 24.02.2025 tarihinde Kurum kayıtlarına alınan itirazen şikâyet dilekçesinde yer alan iddialara konu hususların 13.12.2024 tarihinde başvuru sahibine tebliğ edilen ilk komisyon kararı ile başvuru sahibince farkına varıldığı ya da farkına varılmış olması gerektiği anlaşılmaktadır.

Bu itibarla şikâyete konu hususların 13.12.2024 tarihinde kendisine tebliğ edilen ilk ihale komisyonu kararı ile başvuru sahibince farkına varıldığı ya da farkına varılmış olması gerektiği dikkate alındığında, 13.12.2024 tarihini takip eden 10 gün içinde en geç 23.12.2024 Pazartesi günü mesai bitimine kadar idareye şikâyet başvurusunda bulunulmuş olması gerekirken, 06.02.2025 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunduğu, dolayısıyla idareye yapılan şikâyet başvurusunun süresinde olmadığı anlaşılmıştır.

Diğer yandan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Kamu İhale Kurumu” başlıklı 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının iki numaralı bendinde itirazen şikâyet başvuru bedellerine ilişkin olarak “Yaklaşık maliyeti… beş yüz bin Türk Lirasından (Sekizmilyondörtyüzkırkyedibindokuzyüzkırkaltı Türk Lirasından) iki milyon Türk Lirasına (Otuzüçmilyonyediyüzdoksanbirbindokuzyüzonbir Türk Lirasına) kadar olanlarda altı bin Türk Lirası (Yüzbirbinüçyüzkırkdört Türk Lirası) … tutarındaki itirazen şikâyet başvuru bedeli.” hükmü yer almaktadır.

Ayrıca, itirazen şikâyet dilekçesi ekinde yer alan belgeler incelendiğinde başvuru sahibi tarafından 152.021,00TL başvuru bedelinin Kurum hesabına yatırıldığı görülmüştür. Ancak, başvuru sahibi tarafından ihalenin 1’inci kısmı itirazen şikâyet konusu edilmektedir. Dolayısıyla söz konusu kısmın yaklaşık maliyetinin 23.790.237,26 TL olduğu, yaklaşık maliyeti 8.447.946 TL’den 33.791.911 TL’ye kadar olanihaleler için Kanun’da öngörülen başvuru bedelinin 101.344,00 TL olduğu dikkate alındığında, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in 11’inci maddesinin altıncı fıkrasında yer alan “…Kısmi teklife açık ihalelerde ise tekliflerin verilmesi ile bu aşamadan sonraki işlemlere ilişkin başvurularda, başvuru bedeli toplam yaklaşık maliyet üzerinden yatırılır. Başvuruya konu kısmın yaklaşık maliyetine göre fazla yatırıldığı tespit edilen tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir.” açıklaması uyarınca, fazladan yatırılan (152.021,00TL – 101.344,00TL =) 50.677,00 TL’nin yazılı talebi halinde başvuru sahibine iade edilmesi gerektiği anlaşılmıştır.

Bu itibarla, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince başvurunun süre yönünden reddi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Başvurunun reddine,

2) Fazla ödenen başvuru bedelinin, başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.