"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin sunduğu iş deneyim belgesinin, ihale konusu işin gerekliliklerine uygun olmadığını tespit etmiştir. Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nin 2.8. maddesi uyarınca, iş deneyim belgelerinde esaslı unsurun belirlenmesi için işin yapım amacı ve işlevinin göz önünde bulundurulması gerektiği vurgulanmıştır. İhale konusu işin yeni bir bina yapımı olduğu ve benzer işlerin BIII grubu kapsamındaki işler olarak belirlendiği belirtilmiştir.

Başvuru sahibinin sunduğu iş deneyim belgesinde, işin esaslı unsurunun bulunmadığı ve belgeye konu işin, ihale konusu işin gerekliliklerini karşılamadığı sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda, iş deneyim belgesinin yeniden düzenlenmesi gerektiği ifade edilmiştir. Kurul, başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunmadığına karar vermiş ve başvuru bedelinin iadesinin mümkün olmadığına hükmetmiştir. Bu durum, ihale süreçlerinde iş deneyim belgelerinin uygunluğunun ve esaslı unsurların tespitinin önemini ortaya koymaktadır.

Karar no2025/UY.II-768
Karar tarihi19.03.2025
Toplantı No2025/012
Gündem No27

BAŞVURU SAHİBİ:

Miye Grup Proje İnşaat Sanayi Ticaret Limited Şirketi – Metu Group Yapı İnşaat Limited Şirketi İş Ortaklığı,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Kastamonu Üniversitesi Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1442102 İhale Kayıt Numaralı “Kü Eğitim ve Kültür Kampüsü Merkezi Derslik Binası” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Kastamonu Üniversitesi Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı tarafından 27.11.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Kü Eğitim ve Kültür Kampüsü Merkezi Derslik Binası” ihalesine ilişkin olarak Miye Grup Proje İnşaat Sanayi Ticaret Limited Şirketi – Metu Group Yapı İnşaat Limited Şirketi İş Ortaklığı’nın 05.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 06.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 14.02.2025 tarih ve 178257 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 14.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/382 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, taraflarınca sunulan teklifin pilot ortak Miye Grup Proje İnşaat Sanayi Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulan iş denetleme belgesinin ihalede belirlenen benzer işe uygun olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ihale komisyonu kararında iş deneyim belgesinde esaslı unsurun BII grubu işler olarak belirlenmekle birlikte işin adında “kaba işler” ifadesi bulunduğundan belgenin uygun bulunmadığının ifade edildiği, ancak iş deneyim belgesine konu işin adının “İçişleri Bakanlığı Güvenlik ve Acil Durumlar Koordinasyon Merkezi Yapım İşi” olduğu, bahse konu işe ait ihale dokümanları incelendiğinde, işin adında kaba işler ifadesinin yer almadığı, Ankara Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı Strateji ve Koordinasyon Müdürlüğü tarafından düzenlenen iş deneyim belgesinde işin adının yanlış yazıldığı, idare tarafından bahse konu belgeye ait imalat kalemlerini gösteren hakediş icmali, yapılan işler listesi, pursantaj gibi belgeler üzerinden inceleme ve araştırma yapılmadığı, ihale komisyonu tarafından belgeyi düzenleyen idareden bilgi talep edildiği, bunun üzerine belgeyi düzenleyen idarece iş deneyim belgesinde belgeye konu işin esaslı unsurunun bulunmadığı belirtilerek yeniden düzenlendiği, her ne kadar işin isminde yapılan yanlışlık düzeltilmese de, yeniden düzenlenen belgenin tutarının iş grupları itibariyle dağılımında “BII grup işler” kısmında yazılan tutarın ihalede istenilen tutarı fazlası ile sağladığı,

Dolayısıyla iş deneyim belgesine konu iş kapsamında temel kazısından başlamak üzere, temelden çatıya kadar bütün imalatları kapsayacak şekilde tamamlandığı ve kabulünün yapıldığı, hakediş dosyasındaki iş grupları, pursantaj tablosu, idari şartname ve teknik şartname düzenlemelerinin incelenmesinden, B grubu betonarme işleri, C grubu sıhhi tesisat ve mekanik tesisat işleri, D grubu elektrik işleri, E grubu elektronik ve iletişim işleri ile birlikte bir binanın bütünüyle yapımına ilişkin olduğu iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde“İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

2) İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleriyle ilgili deneyimi gösteren belgeler,

b) Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işlerinde sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen işlerle ilgili deneyimi gösteren belgeler …” hükmü,

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “… b) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer inşaat tekniği gerektiren, tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipman ile mali güç, ihtisas ve organizasyon gerekleri itibariyle benzer özellikteki işleri,

d) İş deneyim belgesi: Adayın veya isteklinin ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimini gösteren; iş bitirme belgesi, iş durum belgesi, iş denetleme belgesi ve iş yönetme belgesini,

ı) Esaslı unsur: Proje bütünlüğü çerçevesinde yapının amacı ile işlevi ve/veya gerçekleştirilen toplam iş tutarı içerisindeki farklı iş gruplarına ait tutarların dağılımı göz önünde bulundurularak belirlenen ana iş grubunu,

i) İş grubu: Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliğinin eki Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Listesindeki ilgili iş grubunu,

ifade eder. …” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) Aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belgesi istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya istekliler tarafından, iş deneyimlerini tevsik için;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

işlerle ilgili deneyimlerini gösteren belgeler sunulur.

(6) İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. …

(7) İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının tamamını sağlaması halinde; diğer ortaklar, istenen asgari iş deneyim tutarının % 40’ından az olmamak üzere, benzer işe ait olmayan bir yapım işine ilişkin belge sunabilirler.

(9) Tüzel kişi tarafından iş deneyimini göstermek üzere tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait iş deneyim belgesinin sunulması halinde; ticaret sicili müdürlükleri veya meslek mensubu yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir) tarafından, ilk ilan veya davet tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartların korunduğunu gösteren ortaklık tespit belgesinin sunulması zorunludur. Ticaret sicili müdürlükleri veya meslek mensubu tarafından düzenlenen ortaklık tespit belgesinin, düzenlendikten sonra iş deneyim belgesini kullanan tüzel kişinin temsilcisi ve iş deneyim belge sahibi tarafından imzalanması gerekmektedir.

(17) Bu Yönetmeliğin 43 üncü maddesinin sekizinci fıkrasına göre düzenlenenler hariç olmak üzere belge düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlarca düzenlenecek iş deneyim belgelerinde; belgeye konu işin esaslı unsuru ile belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımına yer verilir. Ancak, işin amacı ile işlevini gerçekleştirecek seviyede veya bir iş grubuna ilişkin aşama ve kısımları içerecek şekilde tamamlanmaması gibi hallerde esaslı unsur belirtilmez ve belgede buna ilişkin açıklamaya yer verilerek işin tamamlanan aşama ve kısımları belirtilir.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) Aday ve isteklilerin ihale konusu iş veya benzer işlerle ilgili iş deneyimlerinin değerlendirilmesinde; tek sözleşmeye dayalı olarak alınmış iş deneyim belgeleri dikkate alınır. Birden fazla iş deneyimi toplanarak değerlendirilemez.

(2) İhale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz. Ancak, iş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işe uygun olması halinde iş deneyim belgesi tutarının tamamı değerlendirilir.

(3) İş ortaklığı tarafından gerçekleştirilen işlerden edinilen iş deneyim belgelerindeki tutarlar, aday veya isteklinin belge sahibi iş ortaklığındaki hisse oranları esas alınarak değerlendirilir.

(5) İş deneyim belgelerinin değerlendirilmesinde;

c) İş denetleme ve iş yönetme belgelerinde,

1) Belgeye konu işin geçici kabul tarihinin ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son on beş yıl içinde olması kaydıyla, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında fiilen denetleme veya yönetme faaliyetinde bulunulmuş olması,

şartı aranır ve geçici kabul tarihi veya gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaştığı tarihin, ihale ilk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında olduğu işler de bu kapsamda değerlendirilir.

(6) İş deneyim belge tutarlarının değerlendirilmesinde;

b) Denetim veya yönetim faaliyetleri nedeniyle alınan belge tutarları beşte bir oranında,

dikkate alınır. …” hükmü,

Yapım İşlerinde İş Grupları Tebliği’nin 2’nci maddesinde “… 2.8. İş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun belirlenmesinde, işin yapım amacı ile işlevinin ve/veya yapılan toplam iş tutarı içerisindeki farklı iş gruplarına ait tutarların dağılımının göz önünde bulundurulması gerekmektedir.

Tamamlanamayan ya da devredilen işlerde ise, işin yapılan kısmına ilişkin belge düzenlenmesi durumunda yapılan işin projenin bütününün karakteristiğini yansıtıp yansıtmadığına göre esaslı unsur belirlemesi yapılması gerekmektedir. İşin yapılan kısmının projenin bütününün karakteristiğini yansıtması halinde esaslı unsur belirlenecektir. Örneğin, tamamlanamayan bir otoyolu projesinin yapılan kısmının hem altyapı hem de üstyapı karayolu işi içermesi halinde belgeye konu işin esaslı unsuru “AV Grup: Karayolu İşleri (Altyapı+Üstyapı)” olarak belirlenebilecektir. Benzer şekilde, birden fazla BIII grubu bina inşaatı içeren bir projede bina inşaatlarının bir kaçının temelden çatıya kaba ve ince işleri ile birlikte bir bütün olarak tamamlanması, diğerlerinin ise kısmen tamamlanması halinde belgeye konu işin esaslı unsuru “BIII Grup: Bina İşleri” olarak belirlenebilecektir. …

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 48 inci maddesinin ikinci fıkrasında “İhale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz. Ancak, iş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işe uygun olması halinde iş deneyim belgesi tutarının tamamı değerlendirilir.” düzenlemesi yer almaktadır. Buna göre, birden fazla gruptan işleri içeren iş deneyim belgelerinde, belgeye konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olması halinde belge tutarının tamamı dikkate alınır. …

İş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işe ilişkin olmaması halinde ise, sadece ihale konusu işe veya benzer işe uygun nitelikteki işler değerlendirmeye alınır. …” açıklamaları yer almaktadır.

Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nin ekinde yer alan Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Listesinde (B) Üstyapı (Bina) İşleri kapsamında“III. Grup: Bina İşleri” başlığı altındaki işler “1. BII. Grup işler 2. BI. ve BII. Grubu işlerin dışındaki bina işleri” şeklinde belirlenmiştir.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: K.Ü. EĞİTİM VE KÜLTÜR KAMPÜSÜ MERKEZİ DERSLİK BİNASI YAPIM İŞİ

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): 2008H03-935 (2008H0333 … k ve Merkezi Birimler)

d) Kodu:

e) Miktarı: 6500 m² Yapı İnşaat Alanına Sahip Betonarme Bina İnşaatı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Kastamonu Merkez” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 80’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. …

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

11.06.2011 Tarih ve 27961 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yapım İşleri’nde Benzer İş Grupları Tebliği’nde yer alan (B) III. Grup İşler benzer iş olarak kabul edilecektir. …” düzenlemesi bulunmaktadır.

İhale dokümanında yapılan düzenlemelerden şikâyete konu ihalenin Kastamonu Üniversitesi Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen “KÜ Eğitim ve Kültür Kampüsü Merkezi Derslik Binası” işi olduğu, ihalenin götürü bedel yapılmak suretiyle ve elektronik ortamda teklif alınarak açık ihale usulü ile 27.11.2024 tarihinde gerçekleştirildiği, ihalede toplam 8 adet ihale dokümanı indirildiği ve 4 isteklinin teklif sunduğu, 27.01.2025 tarihinde onaylanan ihale komisyonu kararı ile ihalenin Bilsezer İnşaat Yapı Malzemeleri Nakliye Turizm Otomotiv Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi belirlenmediği görülmüştür.

27.01.2025 tarihinde onaylanan ihale komisyonu kararında başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına gerekçe olarak “… MİYE GRUP PROJE İNŞAAT SANAYİ TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ, METU GROUP YAPI İNŞAAT LİMİTED ŞİRKETİ İş Ortaklığı pilot ortak olan MİYE GRUP PROJE İNŞAAT SANAYİ TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ’ne ait olan 40973-Y-İST-36 sayılı ve 04.08.2023 tarihli MİYE GRUP PROJE İNŞAAT SANAYİ TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ İş Deneyim Belgesi (İş Denetleme: ÖZDEN BERİL TAKAOĞLU)

İşin Adı: İÇİŞLERİ BAKANLIĞI GÜVENLİK VE ACİL DURUMLAR KOORDİNASYON MERKEZİ KABA İŞLER YAPIM İŞİ

İş deneyim belgesinde işin ismi olarak KABA İŞLER olduğu ancak Belgeye konu işin esaslı unsuru: B (ÜST YAPI) BİNA İŞLERİ: BII GRUP İŞLER olduğu görülmekte

Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nin 2’nci maddesinde “…İş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun belirlenmesinde, işin yapım amacı ile işlevinin ve/veya yapılan toplam iş tutarı içerisindeki farklı iş gruplarına ait tutarların dağılımının göz önünde bulundurulması gerekmektedir.

…2.8 Tamamlanamayan ya da devredilen işlerde ise, işin yapılan kısmına ilişkin belge düzenlenmesi durumunda yapılan işin projenin bütününün karakteristiğini yansıtıp yansıtmadığına göre esaslı unsur belirlemesi yapılması gerekmektedir. İşin yapılan kısmının projenin bütününün karakteristiğini yansıtması halinde esaslı unsur belirlenecektir. Örneğin, tamamlanamayan bir otoyolu projesinin yapılan kısmının hem altyapı hem de üstyapı karayolu işi içermesi halinde belgeye konu işin esaslı unsuru “AV Grup: Karayolu İşleri (Altyapı+Üstyapı)” olarak belirlenebilecektir. Benzer şekilde, birden fazla BIII grubu bina inşaatı içeren bir projede bina inşaatlarının bir kaçının temelden çatıya kaba ve ince işleri ile birlikte bir bütün olarak tamamlanması, diğerlerinin ise kısmen tamamlanması halinde belgeye konu işin esaslı unsuru “BIII Grup: Bina İşleri” olarak belirlenebilecektir. Ancak, binaların hiçbirinin bir bütün olarak bitirilmediği hallerde esaslı unsur belirlemesi yapılmayacaktır. Aynı şekilde, yapımına başlanıp tamamlanamamış bir boru hattı işinde sadece kazı işi yapılmış, boru montajı ve yerine tespiti yapılmamış ise söz konusu işte esaslı unsur belirlemesi yapılmayacaktır.

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 48 inci maddesinin ikinci fıkrasında “İhale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz. Ancak, iş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işe uygun olması halinde iş deneyim belgesi tutarının tamamı değerlendirilir.” düzenlemesi yer almaktadır. Buna göre, birden fazla gruptan işleri içeren iş deneyim belgelerinde, belgeye konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olması halinde belge tutarının tamamı dikkate alınır…” açıklaması yer almaktadır.

Ve

Yapım İşleri Benzer İş Grupları Tebliği’nin 2.2.8.inci maddesinde “Tamamlanamayan ya da devredilen işlerde ise, işin yapılan kısmına ilişkin belge düzenlenmesi durumunda yapılan işin projenin bütününün karakteristiğini yansıtıp yansıtmadığına göre esaslı unsur belirlemesi yapılması gerekmektedir” denilmektedir. Tamamlanamayan işlerde, yapım işlerinde esaslı unsurun BII/BIII olarak belirlenebilmesi için inşaatların birinin temelden çatıya kaba ve ince işleri ile birlikte bir bütün olarak tamamlanmasının gerektiği, binanın bir bütün olarak tamamlanmaması halinde esaslı unsur belirlemesinin yapılamayacağı anlaşılmaktadır.

İhale komisyonumuzca belgeyi veren ANKARA YATIRIM İZLEME VE KOORDİNASYON BAŞKANLIĞINA (Strateji ve Koordinasyon Müdürlüğü) ne 2400149608 sayılı ve 09.12.2024 tarihi yazı ile belgenin BII grubu olduğu ancak işin ismi KABA İŞLER YAPIM İŞİ olduğu aynı zamanda bazı tesisat işlerinin olduğu görülmekte; tesisat işlerinin yüzde 2 oranında olduğu, bununla beraber binanın bütün olarak tamamlanmasının mümkün olmadığı düşünülmekte bunun için iş deneyim belgesinin; binanın yapım, tesisat ve ince işleri olarak tamamen bitirilip bitirilmediği hakkında bilgi verilmesi hususunda yazı yazılmıştır. 21.01.2024 tarihinde, 15.01.2025 tarih ve E-29180093-000-402813 sayılı yazı ile cevap gelmiş olup; yeniden düzenlenen iş deneyim belgesi ve ilgili yazışmalar ek olarak sunulmuştur. İncelenen iş deneyim belgesinden belgeye konu işin esaslı unsurunun “yoktur” olarak belirlendiği, ayrıca belge tutarı kısmında “Belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımı: BII GRUBU İŞLER” ifadesinin yer aldığı görülmüştür.

İhalede sadece B/III grubu kapsamındaki işlerin benzer iş olarak belirlendiği, B/III grubuna ait işlerle ilgili onarım, tamamlama veya yenileme işlerinin benzer iş olarak belirlenmediği dikkate alındığında, söz konusu iş deneyim belgesinin idarece belirlenen benzer iş tanımına uygun olmadığı ve bir binanın bütününün (baştan sona kadar) yapımını içermediği, Yapım işine ilişkin ihalelerde idare tarafından benzer işlerin belirlenmesinde Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliğ’inde yer alan esasların dikkate alınacağı, anılan Tebliğ’in ekindeki listede yer alan (B) grubu yapıların üstyapı (bina) işlerinden, bir yapının bütünüyle temelden çatıya inşa edilmesini kapsadığı, başvuru konusu edilen ihalenin konusunun yeni bir bina yapımı işi olduğu, idare tarafından BIII grubu kapsamındaki işlerin benzer iş olarak kabul edileceğinin düzenlendiği ve BIII/BII grubu bina işlerinin bakım, onarım, güçlendirme veya tamamlama işlerinin benzer iş olarak belirlenmediği, başvuru sahibi isteklinin beyan ettiği iş deneyim belgesinde, belgeye konu işin esaslı unsurunun olmadığı, belge tutarı kısmında “BII Grubu İşler” ifadesine yer verilse de, iş deneyim belgesine konu ihale dokümanı incelendiğinde; işin konusunun mevcut bir binanın kaba inşaat işi olduğu, iş kapsamında bir yapının bütünüyle temelden çatıya inşa edilmesinin söz konusu olmadığı anlaşıldığından, bahse konu iş deneyim belgesinin ihale konusu işe veya benzer işe uygun olmadığı ve teklifin bu gerekçeyle idarece değerlendirme dışı bırakılmasının uygun olacağına karar verilmiştir. …” ifadelerine yer verilmiştir.

Yukarıda yer verilen kararda özetle, başvuru sahibi isteklinin pilot ortağı Miye Grup Proje İnşaat Sanayi Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulan ortağa ait iş denetleme belgesinde, işi adının “kaba inşaat” işleri şeklinde olması sebebiyle belgeyi düzenleyen idare ile yapılan yazışma sonucunda ihalede belirlenen BIII grubu işlere uygun olmadığı değerlendirilerek teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı görülmektedir.

Yapılan incelemede, başvuru sahibiMiye Grup Proje İnşaat Sanayi Ticaret Limited Şirketi – Metu Group Yapı İnşaat Limited Şirketi İş Ortaklığı’nın pilot ortağı Miye Grup Proje İnşaat Sanayi Ticaret Limited Şirketi tarafından yeterlik bilgileri tablosunda EKAP üzerinden düzenlenen iş denetleme belgesinin ve buna ilişkin ortaklık tespit belgesinin sunulduğu,

Bahse konu 04.08.2023 tarih ve 40973-Y-İST-36-2 sayılı iş denetleme belgesinin şirketin ortağı Özden Beril Takaoğlu adına düzenlendiği, belgede işverenin “Strateji ve Koordinasyon Müdürlüğü Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıkları Ankara Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı”, işin adının “İçişleri Bakanlığı Güvenlik ve Acil Durumlar Koordinasyon Merkezi Kaba İşler Yapım İşi” olduğu, uygulanan yapı tekniğinin “Betonarme (İnşaat, Elektrik, Mekanik Tesisat) İşleri” ve belgeye konu esaslı unsurun “B (Üst Yapı) Bina İşleri: BII Grup İşler (29.695,41 m2)” olarak belirtildiği, ilgilinin görev yaptığı tarihin 29.11.2017-08.04.2019 tarihleri arası ve geçici kabul tarihinin 08.04.2019 olduğu, ayrıca ilgilinin mesleği ile ilgili olarak hissesine düşen belge tutarının 82.861.322,77 TL olduğu görülmüştür.

Ayrıca belgede belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımı şu şekilde düzenlenmiştir:

“İnşaat İşleri: 80.196.978,89 TL

CI Grup İşler: 750.000,00 TL

CII Grup İşler: 467.889,88 TL

DII Grup İşler: 1.210.625,00 TL

EVIII Grup İşler: 235.829,00 TL”

İdare tarafından ihalede benzer işin BIII grubu işler belirlenmesi ancak söz konusu iş deneyim belgesinde işin adının kaba işler olarak belirtilmesi sebebiyle belgeyi düzenleyen idare olan Ankara Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığından bilgi talep edildiği, bu kapsamda binanın yapımı işinin tesisat ve ince işleri olarak tamamen bitirilip bitirilmediğinin sorulduğu, ardından ihaleyi gerçekleştiren idare tarafından İçişleri Bakanlığı ile konu hakkında yazışma yapıldığı, gerçekleştirilen yazışmalar üzerine Ankara Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından idareye gönderilen cevabi yazının ekinde iş denetleme belgesinin yeniden düzenlenerek gönderildiği tespit edilmiştir.

Yeniden düzenlenen iş denetleme belgesi incelendiğinde; bahse konu belgenin 10.01.2025 tarihli ve 40973-Y-İST-36-3 sayılı belge olduğu, belgeye konu esaslı unsur kısmının “Yoktur” olarak değiştirildiği, belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımı kısmında ise önceden “inşaat işleri” olarak adlandırılan kısmın “BII Bina İşleri” olarak değiştirildiği görülmüştür.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri kapsamında benzer iş ile esaslı unsur kavramları tanımlanmış olup isteklilerin ihale konusu iş veya benzer işlerle ilgili iş deneyimlerinin değerlendirilmesi noktasında esas alınması gereken hususlara yer verilmiştir. Buna göre ihale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarlarının iş deneyiminde değerlendirmeye alınmayacağı belirtilmiş olup, iş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işe uygun olması halinde ise, iş deneyim belgesi tutarının tamamının değerlendirilmesi gerektiği hüküm altına alınmıştır. Ayrıca Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nin 2.8’inci maddesinde esaslı unsurun nasıl tespit edileceği ve iş deneyim belgelerinin esaslı unsur bağlamında nasıl değerlendirileceği noktasında açıklamalara yer verilmiştir.

Ayrıca, yapım işine ilişkin ihalelerde benzer işlerin belirlenmesinde Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliğ’inde yer alan esasların dikkate alınacağı, anılan Tebliğ’in ekindeki listede yer alan (B) grubu yapıların üstyapı (bina) işlerinden, bir yapının bütünüyle temelden çatıya inşa edilmesini kapsadığı, başvuru konusu edilen ihalenin konusunun yeni bir bina yapımı işi olduğu, idare tarafından BIII grubu kapsamındaki işlerin benzer iş olarak kabul edileceğinin düzenlendiği görülmüştür.

Başvuru sahibi tarafından ileri sürülen iddiaların değerlendirilebilmesi adına iş denetleme belgesini düzenleyen idareden (Ankara Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı) 05.03.2025 tarih ve 67836 sayılı yazı ile söz konusu yapım işi kapsamında binanın kaba inşaatının yanında, temelden çatıya bütün ince işleriyle birlikte bir bütün olarak tamamlanıp tamamlanmadığı bilgisi ile yapım işine ait ihale dokümanları ile hakediş icmalleri istenilmiş, idare tarafından 10.03.2025 tarih ve 180028 sayılı yazı ile istenilen bilgi ve belgeler gönderilmiştir.

İncelenmekte olan iş deneyim belgesine konu işle ilgili Ankara Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından gönderilen bilgi ve belgeler çerçevesinde verilen cevapta “… Yapılan işler listesinde CI grup işlerden sayılan 750.000-TL lik imalatın “Gazlı sözdürme tüpünün demontajı” olduğu, EVIII grup işlerden sayılan 235.829-TL lik imalatın “İnşaat alanına giren mevcut fiber telefon hatlarının deplase edilmesi ve/veya yeni hat tesisi yapılması işi” olduğu, DII grup işlerden sayılan 1.210.625-TL lik imalatın “İnşaat alanına giren mevcut UPS Jeneratör ve AG Panoları arasındaki enerji hatlarının deplase edilmesi ve ya yeni hat yapılması işi” olduğu, BII grup işlerden sayılan 80.196.978,89-TL lik imalatın yıkım, kazı-dolgu, zemin iyileştirme, betonarme, yalıtım, ileri kaba grup imalatlarından oluştuğu anlaşılmaktadır. Söz konusu iş kapsamında inşaat ince imalatları olarak tabir edilen sıva, boya, döşeme kaplaması, kapı pencere doğraması vb. imalatların yer almadığı tespit edilmiştir.

… Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği uyarınca (B) grubunda bulunan işler dikkate alındığında, bir binanın kullanılabilir hale gelmesi için bulunması gereken olmazsa olmaz unsurlar arasında yer alan “mekanik tesisatı (sıhhi, kalorifer, müşterek, havalandırma, soğutma, yangın, doğalgaz vb)” ile “elektrik tesisatı (kuvvetli ve zayıf akım, aydınlatma, TV, CCTV, yangın, asansör vb.) ve ince inşaat imalatları gibi unsurların bulunmadığı, dolayısıyla iş bitirme belgesine konu “kaba inşaat” işinin bu anlamda bir bina inşaatı olarak kabul edilemeyeceği ve esaslı unsur belirlemesi yapılamayacağı kanaati oluşmuş ve iş denetleme belgesi yeniden düzenlenmiş olup, ilgi (a) sayılı yazınız ile istenilen bilgi ve belgeler ekte gönderilmiştir. …” ifadelerine yer verildiği görülmüştür.

Bahse konu yazı ekinde gönderilen ihale dokümanları, hakediş icmalleri ve yapılan işlerin listeleri incelendiğinde, yazıda yer verilen mekanik tesisatı (sıhhi, kalorifer, müşterek, havalandırma, soğutma, yangın, doğalgaz vb) ile elektrik tesisatı (kuvvetli ve zayıf akım, aydınlatma, TV, CCTV, yangın, asansör vb.) ve inşaat ince imalatları olarak tabir edilen sıva, boya, döşeme kaplaması, kapı pencere doğraması vb. imalatların iş kapsamında gerçekleştirilmediği görülmüştür.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri ile somut olay bir arada değerlendirildiğinde, başvuru sahibi istekli tarafından sunulan iş deneyim belgesinde belgenin incelemeye konu ihalede sunulan ikinci versiyonunda belgeye konu işin esaslı unsurunun “BII Grubu İşler” olarak belirtildiği, idare tarafından yapılan yazışmalar üzerine belgenin yeniden düzenlenen üçüncü versiyonunda ise esaslı unsurunun “yoktur” olarak yeniden düzenlendiği, tarafımızca belgeyi düzenleyen idareden konu hakkında bilgi/belge talep edildiği, cevabi olarak gönderilen yazı ve ekinde gönderilen belgelerden hareketle iş kapsamında bir yapının bütünüyle temelden çatıya inşa edilmesinin söz konusu olmadığı anlaşıldığından bahse konu iş deneyim belgesinin ihale konusu işe veya benzer işe uygun olmadığı ve teklifin bu gerekçeyle idarece değerlendirme dışı bırakılmasında mevzuata aykırılık bulunmadığı değerlendirilmiştir.

Ayrıca, incelemeye konu iş denetleme belgesinin ihalede sunulan ikinci versiyonunda (04.08.2023 tarih ve 40973-Y-İST-36-2 sayılı belge) esaslı unsur belirlemesinin “BII Grubu İşler” şeklinde hatalı olarak belirlendiği, ardından belgeyi düzenleyen idare tarafından üçüncü versiyonda (10.01.2025 tarihli ve 40973-Y-İST-36-3 sayılı belge) esaslı unsur düzenlemesinin “yoktur” şeklinde düzeltildiği ancak bu kez belgenin “Belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımı” kısmında inşaat işleri yapıldığını ifade edecek bir adlandırma yapılması gerekirken “BII Bina İşleri” olarak değiştirildiği, dolayısıyla hatalı düzenlendiği anlaşılan söz konusu belgenin iptal edilip mevzuata uygun olarak yeniden düzenlenmesi için belgeyi düzenleyen Ankara Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına bildirimde bulunulması gerektiği anlaşılmıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

2) 10.01.2025 tarihli ve 40973-Y-İST-36-3 sayılı iş denetleme belgesinin iptal edilip mevzuata uygun olarak yeniden düzenlenmesi için belgeyi düzenleyen Ankara Valiliği Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına bildirimde bulunulmasına,


Oybirliği ile karar verildi.