"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, bir ihaleye ilişkin yapılan itiraza yönelik olarak, İdari Şartname’nin 7.5.5. maddesinin yeterlik kriterleri üzerindeki etkisini değerlendirmiştir. İhaleye katılımda istenilen belgelerin ve yeterlik kriterlerinin ihale dokümanında açıkça belirtilmesi gerektiği vurgulanmıştır. İdari Şartname’nin 7.5.4. ve 7.5.5. maddeleri, isteklilerin teklifleriyle birlikte sunması gereken belgelerin yeterlik kriteri olarak kabul edilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.

Bu bağlamda, Teknik Şartname’de belirtilen K2 belgesinin, isteklilerin teklifleri kapsamında sunulmasına gerek olmadığına karar verilmiştir. İdari Şartname’de bu belgenin yeterlik kriteri olarak yer almadığı ve dolayısıyla isteklilerin ihaleye katılımını engelleyici bir düzenlemenin bulunmadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, Kurulun daha önceki kararında hukuka aykırılık tespit edilerek, iptal edilmiştir. Bu durum, ihale süreçlerinde belgelerin yeterlik kriteri olarak nasıl değerlendirileceğine dair önemli bir içtihat oluşturmuştur.

Karar no2025/MK-81
Karar tarihi29.05.2025
Toplantı No2025/021
Gündem No36
Gündem Konusu2024/1598262 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı Engelli Kampları ve Merkezlerinin Yemek Hizmeti Alımı İşi” İhalesi

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Engelliler Şube Müdürlüğü tarafından yapılan 2024/1598262 ihale kayıt numaralı “2025 Yılı Engelli Kampları ve Merkezlerinin Yemek Hizmeti Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak, Halil Çalık itirazen şikâyet başvurusunda bulunmuş ve Kurulca alınan 19.02.2025 tarihli ve 2025/UH.II-544 sayılı karar ile “4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline” karar verilmiştir.

Davacı GSM Medya Sosyal Sağlık Hizmetler Organizasyon Limited Şirketi tarafından anılan Kurul kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılan davada, Ankara 10. İdare Mahkemesinin 17.04.2025 tarihli E:2025/469, K:2025/744 sayılı kararında “….Öncelikle davaya konu ihaleye ait Teknik Şartname’nin 7. maddesinin “Taşıma ve Tesis, Makina, Teçhizat ile Diğer Ekipmanlara Ait Hususlar” başlığı altında özetle yüklenicinin üretimini yaptığı yemekleri idarece belirlenen lokasyonlara uygun saklama koşullarını sağlayarak taşıması gerektiği, söz konusu taşıma işinin sorumluluğu yükleniciye ait olmak üzere sahip olduğu araçlarla yapılabileceği gibi yüklenici tarafından sözleşme ile temin edilecek araçla da yapılabileceği anlaşılmaktadır.

Uyuşmazlıkta dava konusu işlemde her ne kadar Ulaştırma Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nden alınan görüş çerçevesinde değerlendirme yapılmışsa da C1 yetki belgesinin “yurtiçi veya uluslararası hususi amaçla eşya taşımacılığı yapacaklara”, K1 yetki belgesinin “ticari amaçla eşya taşımacılığı yapacaklara”, L1 yetki belgesinin “ticari amaçla yurtiçi lojistik lojistik işletmeciliği yapacaklara”, L2 yetki belgesinin “ticari amaçla yurtiçi veya uluslararası lojistik işletmeciliği yapacaklara”, N1 yetki belgesinin “İliçi ticari amaçla nakliyat ambarı işletmeciliği yapacaklara”, N2 yetki belgesinin “yurtiçi ticari amaçla nakliyat ambarı işletmeciliği yapacaklara” yetki veren belgeler olduğu, K2 yetki belgesinin ise “ticari amaçla taşıma olmamak kaydıyla sadece kendi iştigal konusu ile ilgili eşya taşımacılığı yapacak” olanlara yetki veren belge niteliğinde olduğu; bu nedenle dava konusu ihalede yüklenicinin kendi ürettiği yemekleri idarece belirlenen lokasyonlara taşıma işinde kullanacağı araçlarda K2 yetki belgesi bulundurmasının istenmesinde hukuken engel olmadığı gibi, Karayolları Taşıma Yönetmeliği’nin 64. maddesi uyarınca yetki belgesi sahiplerinin Kanun ve bu Yönetmelik kapsamında yer alan faaliyetlerinin davaya konu ihalenin yürütümü esnasında denetime tabi olacağı açıktır.

Bununla birlikte; uyuşmazlığa konu ihaleye ait İdari Şartname’nin hazırlanmasında dikkate alınan Tip İdari Şartname’nin 7.5.5. maddesinde yer alan, bu Şartname ile 7.5.4. maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgelerin tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağına ilişkin kurala ihaleye ait İdari Şartname’nin 7.5.5. maddesinde de yer verilmiştir. 4734 sayılı Kanun’un yukarıda aktarılan kurallarına göre ihalelere katılımda istenilen belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterlik ilanı veya davet belgelerinde belirtilmesinin zorunlu olduğu; ihaleye ait İdari Şartname’nin 7.5.4. ve 7.5.5. maddelerinden ise, isteklilerin teklifleri kapsamında sunması gereken Teknik Şartname’de belirtilen belgelerin de yeterlik kriteri olarak kabul edileceği, İdari Şartname ile 7.5.4. maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgelerin tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağı açıktır (Nitekim Danıştay Onüçüncü Dairesi’nin 28/03/2023 tarih ve E:2023/14, K:2023/1424 sayılı; 08/11/2021 tarih ve E:2021/4405, K:2021/3706 sayılı kararları da bu yöndedir.).

Bu itibarla, Teknik Şartname2nin uyuşmazlığa konu düzenlemesinde yer alan “K2 belgesinin” isteklilerce teklifleriyle birlikte sunulması gerektiğine yönelik bir düzenlemeye davaya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin isteklinin teklifi kapsamında sunması gerektiği Teknik Şartname’de belirtilen belgeleri düzenleyen 7.5.4. maddesinde yer verilmediği, Teknik Şartname’de belirtilen K2 belgesinin ihaleye katılan isteklilerce yeterlik kriteri olarak teklifleri kapsamında sunulmasına gerek olmadığı, Teknik Şartname’de belirtilen söz konusu hususa ait belgelerinin var olup olmadığının ve uygunluğunun sözleşme aşamasında kontrol edilmesi gerektiği; başka bir anlatımla, dava konusu Kurul kararında ifade edildiği şekliyle “dava konusu ihale kapsamında gerçekleştirilecek yemek taşıma işinin C1, K1, K2, L1, L2, N1 veya N2 yetki belgeleri ile de gerçekleştirilebileceği” kabul edilse dahi, İdari Şartname’nin 7.5.4. ve 7.5.5. maddeleri dikkate alındığında anılan belgelere sahip kişilerin ihaleye istekli olarak katılımını engelleyen herhangi bir düzenlemenin ihale dokümanı kapsamında yer almadığı anlaşılmaktadır.

Bu çerçevede, davaya konu ihalede isteklilerin teklifleriyle birlikte yemek taşıma hizmetinde kullanılacak araç için yalnızca K2 yetki belgesini sunmalarının istendiğinden söz edilemeyeceği gibi söz konusu belgenin işin yürütümü esnasında yüklenici tarafından idareye sunulacak olmasının ihaleye katılımı daraltıcı nitelikte olduğundan söz etmeye hukuken olanak bulunmadığından, dava konusu Kurul kararında hukuka ve mevzuata uyarlık bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.” denilerek dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

Anayasa’nın 138’inci maddesinin dördüncü fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile idarenin mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği hükme bağlanmıştır.

Ayrıca, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28’inci maddesinin birinci fıkrasında, mahkemelerin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.

Anılan kararın icaplarına göre Kamu İhale Kurulunca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1- Kamu İhale Kurulunun 19.02.2025 tarihli ve 2025/UH.II-544 sayılı kararının iptaline,

2-Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

3-19.02.2025 tarihli ve 2025/UH.II-544 sayılı Kurul kararıyla iade edilen başvuru bedelinin geri alınmasına,


Oybirliği ile karar verildi.