Sosyal Denge Tazminatı Sözleşmesine Konusu Dışında Hükümler Konulması (Sayıştay)

ÖZET: 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’na göre belediyelerde sosyal denge tazminatı ödenebileceği belirtilmiştir. Anılan Kanun’da Vali ile sendika temsilcisi arasında akdedilen sözleşmenin toplu sözleşme sayılmayacağı hüküm altına alınmıştır.
Özel idare ile yetkili sendika arasında imzalanmış olan Sosyal Denge Tazminatı Sözleşmesi’nde, işverenin kuruluşları ve tesislerinin ücretsiz veya indirimli yararlanması, üyelerin mesleki becerilerinin artırılması […]

Belli Bir Süreyi Gerektiren Doğrudan Temin Alımları İçin Sözleşme İmzalanmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin 2023 yılında doğrudan temin yoluyla yaptırdığı çeşitli inşaat tadilat ve bakım onarım işleri için yüklenici ile sözleşmenin imzalanmadığı tespit edilmiştir. Mevzuata göre, doğrudun temine ilişkin alımlarda bellibaşlı süreyi gerektiren işler için sözleşme düzenlenmesi zorunludur. Bu nedenle İdarenin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na uygun olarak doğrudan teminle gerçekleştirilen yapım ve hizmet işlerinde […]

Duran Varlıklar İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nda belirtilen durum, İdare hizmet binaları ile İdare şantiye binalarına ilişkin yapılan değer artırıcı onarım harcamalarının varlık hesaplarına kaydedilmediği ve doğrudan giderleştirildiği görülmüştür. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 170’inci maddesi, maddi duran varlıklar için sonradan yapılan her türlü maliyetin ilgili taşınmazın kayıtlı değerine ilave edileceği ve amortisman hesaplamasında dikkate alınacağı düzenlemeyi içermektedir. Maliye […]

Kadrolu İşçilere Yıllık 270 Saati Aşacak Şekilde Fazla Mesai Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinde kadrolu işçilere ilişkin denetim yapılan 2023 yılı Sayıştay Denetim Raporlarında, bazı kadrolu işçilerin yasal sınırın üzerinde fazla mesai yaptırıldığı görülmüştür. Bu durum, 4857 sayılı İş Kanunu’nun “Fazla çalışma ücreti” başlıklı 41’inci maddesinin ve “İş Kanunu’na İlişkin Fazla Çalışma ve Fazla Sürelerle Çalışma Yönetmeliği”‘nin “Fazla çalışmada sınır” başlıklı 5’inci maddesinde belirtilen yasal […]

İşçilerin Yıllık İzinlerinin Kanunlara Uygun Kullandırılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarede çalışan işçilerin yıllık izin hakları mevzuata uygun olarak kullandırılmadığı tespit edilmiştir. Anayasa’nın 50’nci maddesinde dinlenmenin bir hakk olduğu ve bu hakların kullanımının Kanun’la düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık izin verileceği ve yıllık ücretli iznin işveren tarafından bölünemeyeceği, 56’ncı maddesinde yıllık ücretli iznin uygulanması gerektiği ve 103’üncü […]

Taşınmazların Cins Tashihinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından cins tashihi yapılmayan taşınmazlar olduğu görülmüştür. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 4’üncü maddesinde cins tashihi tanımlanmaktadır. Yapılan incelemede, İmar Müdürlüğünden alınan taşınmaz listesinde, pek çok taşınmazın mevcut kullanım şekli ile tapuda yer alan bilgilerinin farklı olduğu görülmüştür. Bu durum 2023 yılı dönem sonu bilançosunda hatalı görünmesine sebep olmuştur. […]

İşçilere Yasal Sınırların Üzerinde Fazla Çalışma Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: Kastamonu İl Özel İdaresinde kadrolu olarak çalışan 14 kişinin, yıl boyunca her ay düzenli olarak fazla mesai yaptığı ve 4857 sayılı Kanun’da belirlenen üst limiti aştığı tespit edilmiştir. Belirtilen mevzuat hükümleri göre, fazla çalışma süresi toplamının bir yılda iki yüz yetmiş saatten fazla olamayacağı hüküm altına alınmıştır. Yapılan incelemede işçilerin, yılın her ayında 490, […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinde çalışan işçilerin sosyal hakları olan yıllık ücretli izinlerinin zamanında düzenli olarak kullandırılmadığı görüldü. İş Kanunu’nun 50’ncı maddesinde dinlenmenin çalışanların hakkı olduğu ve bu haklar ile şartlarının kanunla düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. Yönetmelik ile gösterileceği belirtilen düzenlemelere göre işverenin yıllık izinleri kullandırma yükümlülüğünü yerine getirmemesi ve işçinin de izin hakkından feragat etmesi […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Tapuda kayıtlı taşınmazların mevcut kullanım şekilleri ile farklılık göstermesine rağmen cins tashih işlemlerinin yapılmadığı tespit edilmiştir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde, cins tashihi olarak tapu kayıtlarının mevcut kullanım şekli ile uyumlu hale getirilmesinden bahsedilmektedir. Aynı Yönetmelik’in “Cins tashihlerinin yapılması” başlıklı 10’uncu maddesinde, kamu idarelerinin taşınmazların mevcut kullanım şekilleri […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinde çalışan işçilerin sosyal hakları olan yıllık ücretli izinlerinin zamanında ve düzenli olarak kullandırılmadığı görülmüştür. Anayasa’nın “Çalışma şartları ve dinlenme hakkı” başlıklı 50’nci maddesinde, dinlenmenin çalışanların hakkı olduğu, ücretli hafta ve bayram tatili ile ücretli yıllık izin haklarının ve şartlarının kanunla düzenleneceği hüküm altına alınmıştır.
4857 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesinde, işçilere yıllık ücretli […]

Vadeli Mevduat Faiz Gelirlerinin Net Tutar Üzerinden Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin vadeli mevduat hesaplarından elde edilen faiz gelirlerinin net tutarlardan muhasebeleştirilmesi 39’uncu maddesindeki “Gayri safilik ilkesi” ile 6’ncı maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen “Faaliyet sonuçları tablosu ilkesi”nin ihlali niteliği taşımaktadır.
İdarenin faaliyet sonuçları tablosunda yer alan Gelir ve Gider hesaplarında, faiz gelirinin stopaj kesintisi yapılmadan önceki brüt tutar üzerinden kaydedilmesi gerektiği belirtilen General Yönetim […]

Taşınmazların Cins Tashihlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından bir kısmının cins tashihinin yapılmadığı görülmüştür. Bu durum, Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’in 4’üncü ve 10’uncu maddelerine aykırıdır. Yapılan incelemede, İdarenin tapuda kayıtlı taşınmazlarından mevcut kullanım şekilleri ile tapuda yer alan bilgileri farklı olanların bulunduğu görülmüştür. Örnek olarak; bazı parsellerdeki taşınmazlar tapu kaydı ile fiili kullanım durumu uyuşmamaktadır. […]

İşçilerin Birikmiş Yıllık Ücretli İzinlerinin Kanuna Uygun Olarak Kullandırılmasına İlişkin Tedbirlerin Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarede çalışan işçilerin yıllık ücretli izinlerinin zamanında düzenli olarak kullandırılmadığı görülmüştür. Anayasa’nın “Çalışma şartları ve dinlenme hakkı” başlıklı 50’nci maddesinde dinlenmenin çalışanların hakkı olduğu belirtilmiştir. İş Kanunu’nun 53’üncü maddesinde işçilere yıllık izin verileceği, 56’ncı maddesinde yıllık iznin sürekli bir şekilde verilmesinin zorunlu olduğu ve hak kazanıp da kullanmadığı yıllık izin sürelerine ait ücretin son […]

Sosyal Denge Sözleşmesine Mevzuatında Belirtilenin Dışındaki Konularla İlgili Hükümlerin Konulması (Sayıştay)

ÖZET: Sosyal denge tazminatının ödenmesine ilişkin olarak İdare ile Belediye ve Özel İdare Çalışanları Birliği Sendikası (BEM-BİR-SEN) arasında akdedilen sosyal denge sözleşmesinin mevzuata aykırı hükümlerinin yer alması tespit edilmiştir. 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu’nun 32’nci maddesine göre, sosyal denge tazminatının ödenmesine ilişkin karar verilebilmektedir. Ancak, bu karar 375 sayılı KHK’nın Ek […]

Tahsisli Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mülkiyetinde bulunan taşınmazların diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edilerek idarenin kullanımına verilenler, muhasebe kayıtlarında izlenmemektedir. 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu’nun 64’üncü maddesinin (d) bendine göre il özel idarelerinin kendilerine ait taşınmazları diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edebilecekleri belirtilmiştir. İdarenin, bu kaynakların tam ve doğru olarak raporlanmasını sağlamak amacıyla tahsis işlemlerini […]