Yapım İşlerine Ait Nihai Projelerin İdareye Teslim Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir Belediyesi’nde yürütülen yapım işlerinde nihai projeler (as built proje) Belediyeye teslim edilmemekte tespit edilmiştir. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 11’inci maddesinde yükleniciye, işin bitmiş durumunu gösteren nihai projelerin hazırlanıp bedelsiz olarak idareye teslim edilmesi gerektiği belirtilmiştir. Nihai projelerin hazırlanıp idareye teslim edilmesi hangi imalatların yapıldığının ve bu imalatların nerelere yapıldığı bilinmesi açısından önem arz […]

Yapım İşlerinde Nihai Projelerin Geçici Kabul Yapıldıktan Sonra Büyükşehir Belediyesine Teslim Edilmesinin Sağlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir Belediyesi tarafından ihalesi yapılmış ve inşaası tamamlanmış olan işlere ait nihai projelerin geçici kabül yapıldıktan sonra Belediyeye teslim edilememesi tespit edilmiştir. Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 11’inci maddesinde, işin bitmiş durumunu gösteren nihai projelerin yüklenici tarafından bedelsiz olarak hazırlanıp idareye teslim edilmesi gerektiği belirtilmiştir. Ancak yapılan çalışmalarda söz konusu yapım işlerine ilişkin nihai projelerin […]

Geçici Kabulü Yapılan Yapım İşlerine Ait Nihai Projelerin Bir Kısmının Yükleniciler Tarafından Hazırlanmaması ve Hazırlanan Nihai Projelerin Muhasebe Kayıtlarına Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: Denetim sırasında, geçici kabulü yapılan yapım işlerine ait nihai projelerin bir kısmının yükleniciler tarafından hazırlanmadığı ve hazırlananların da mali tablolarda izlenmediği tespit edilmiştir. Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği eki Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 11’inci maddesinin yedinci fıkrası, uygulama projelerinin geçici kabul yapıldıktan sonra nihai projelere dönüştürülerek yüklenicilerce bedelsiz hazırlanıp idareye teslim edileceği düzenlemiştir. Merkezi […]

Yapım İşlerinde Sigorta Kapsamı ve Süresinin Sağlıklı Belirlenmemesi ve İhaleye Hazırlık ve Projelendirme Süreçlerinin Etkili İşletilmemesinin Uygulama Sürecinde Aksaklıklara Yol Açması (Sayıştay)

ÖZET: 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İdarelerce uyulması gereken diğer kurallar” başlıklı 62’nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde, yapım işlerinde arsa temin edilmeden, mülkiyet, kamulaştırma ve gerekli hallerde imar işlemleri tamamlanmadan ve uygulama projeleri yapılmadan ihaleye çıkılamayacağı hüküm altına alınmıştır.
Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 5’inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde ise, arsa temin edilmeden, mülkiyet, […]

Yapım İşlerine Ait All Risk Sigortalarının Bir Kısmının İlgili Mevzuat Hükümlerine Uygun Düzenlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Denetim sonuçlarında kamu idaresinin mali yönetim ve iç kontrol sistemlerinin uygun olarak oluşturulduğu, etkin olarak işletildiği ve izlendiği tespit edilmiştir. Ancak, bazı ihmal ve gözden kaçırmalar saptanmıştır. Denetlenen kamu idareleri 2022 yılına ilişkin mali rapor ve tablolarının doğru ve güvenilir bilgi içerdiği kanaatinde bulunmuştur. Denetimlerde risk değerlendirme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. İlgili kamu idaresinin mali […]

Tamamlanan İşlere İlişkin Nihai Projelerin Hazırlatılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Karayolları Genel Müdürlüğü’ne ait tamamlanan işlerde nihai projelerin hazırlanmaması konusu görülmüş ve bu durumun devam ettiği tespit edilmiştir. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nde, işlerin bitmiş durumunu gösteren nihai projelerin yüklenici tarafından bedelsiz olarak hazırlanıp orijinallerinin idareye teslim edilmesi gerektiği düzenlenmiştir.
Bulgu konusu hususa iştirak edilmiş olup gerekli çalışmalara başlandığı ifade edilmiştir. 2020 ve 2021 yılı Sayıştay […]

Geçici Kabulü Yapılan Yapım İşlerine Ait Nihai Projelerin İdareye Teslim Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idarelerinin ihale ettikleri yapım işlerine ait nihai projelerin idareye teslim edilmemesi, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Geçici Kabul” başlıklı 41’inci maddesindeki hükme aykırı olarak gerçekleştirilmektedir. Sözleşme eki olan Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 11’inci maddesi nihai projelerin hazırlanıp idareye teslim edilmesinin yüklenicilerin taahhüt ettiği bir hükmünü düzenlemiştir. Kamu ihale mevzuatı çerçevesinde ihale edilen çeşitli […]

Doğrudan Temin Kapsamında Gerçekleştirilen Yapım İşlerinde Yazılı Sözleşme Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından 2022 yılı içinde doğrudan temin ile gerçekleştirilen bakım, onarım, tadilat ve yenileme gibi işlerin belli bir süreyi gerektiren işlerden olmasına rağmen, bunlar için 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 22’nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi gereğince sözleşme düzenlenmediği tespit edilmiştir. Mevzuata aykırılık nedeniyle bu tür işlerin sözleşmesiz gerçekleştirilmesi doğru değildir.
Bu kapsamda gerçekleştirilen ve […]

Geçici Kabul Noksanlıkları Karşılığı Hakediş Ödemelerinden Kesinti Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’ne göre yapım işlerine ilişkin sözleşmelerde, götürü bedel yapım işlerinde geçici kabul noksanları için düzenlenen her hakedişte yapılan iş tutarının %3’ü kadar teminat mektubu alınması zorunludur. Yüklenicinin teminat mektubu vermemesi durumunda ise düzenlenen her hakedişte yapılan iş tutarının %3’üne karşılık gelen kısmının tutulması […]

Yapım İşi İhalelerinde İş Sağlığı ve Güvenliğine Dair Görevlendirmelerin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları 2021 yılına ait Belediyeden ihale edilen yapım işlerinde İş Sağlığı ve Güvenliğine dair görevlendirmelerin yapılmadığı tespit edilmiştir. Bu ihaleler arasında Güneş Enerjisi Santrali, Ticaret Merkezi Binası, asfalt kaplama, duvar ve parke yapım gibi projeler bulunmuştur. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nde yükleniciye iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı uyarınca alınması zorunlu olan tedbirlerin alınması […]

Bazı Alım İşlerinin Kısımlara Bölünerek Aynı Yükleniciden Gerçekleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda bulunan bir ihale skandalı incelenmiştir. Belediyenin mal ve hizmet alımı ile yapım işleri, kısımlara bölünerek doğrudan temin suretiyle gerçekleştirilmiştir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun temel ilkeleri zedeleyecek uygulamalardan kaçınılmalıdır. İhtiyaçların temel ihale usulleri ile gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Kısımlara bölünerek aynı yükleniciden gerçekleştirilen bazı harcamalara ait tablo incelendiğinde, fidan alımı, konteyner alımı […]

Yapım İşinde İş Artışlarına İlişkin Gerekçelerin Yetersiz Olması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyeye ait iki taşınmazın kira sürelerinin bitmiş olmasına rağmen kiracıların tahliye edilmemesi ve ihale yapılması tespit edilmiştir. 2886 sayılı Kanun’un 2’ncı maddesinde açıklık ve rekabetin sağlanması esastır. Borçlar Kanunu’nun 339’uncu maddesinin 2’nci fıkrasında, kamu kurum ve kuruluşlarınca hangi usul ve esaslar içinde olursa olsun yaptıkları bütün kira sözleşmelerine de bu hükümler uygulanır.
Belediyeye ait bazı […]

Yapım İşlerinde Alt Yükleniciye Yaptırılan İş Kısımlarının Mevzuatın Belirlediği Limitlerin Üzerinde Olması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporu’na göre Belediyenin ihale ettiği yapım ve hizmet işlerinde alt yüklenicilere, mevzuatta belirlenen sınırın üzerinde iş yaptırılmıştır. Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin “Alt yüklenicilerin çalıştırılması ve sorumlulukları” başlıklı 20’nci maddesinin 3’üncü fıkrasında işin tamamı alt yüklenicilere yaptırılamayacağı hüküm altına alınmıştır. Alt yüklenici çalıştırılması, idarenin onayıyla sözleşme konusu işin nev’i itibarıyla bir […]

Park, Bahçe Bakım ve Onarım İşlerinin Hizmet Sözleşmesi Kapsamında Belediye Şirketine Yaptırılması (Sayıştay)

ÖZET: Mamak Belediyesi, park ve yeşil alanların bakımında kullanılan yapım işlerini 4734 sayılı Kanun’un ihaleye tabi olmayan direkt hizmet alımı yoluyla yaptırmıştır. Ancak, bu işlerin niteliği gereği süreklilik arz ettiği ve basit bakım onarımlardan ziyade yeni imalatları da içermesi nedeniyle ihaleye tâbi olması gerektiği tespit edilmiştir. Belediyenin kendi şirketinden veya başka bir şirkete doğrudan hizmet […]

Birim Fiyatların Tespitinde Ticaret Odasınca Onaylanmamış Yerel Rayiçlerin Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyece gerçekleştirilen yapım işlerine ilişkin yeni fiyat tespitlerinde kullanılan yerel rayiçlerin ilgili Ticaret Odasınca onaylı olmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, yapım işlerinin devamı sırasında meydana gelen iş artışları ve bunların bedellerinin belirlenmesine ilişkin ayrıntılı düzenlemelerde yer alan “Yapım İşleri Genel Şartnamesi”nin 22’nci maddesine aykırılık teşkil etmektedir.
Anılan maddeye göre, bir iş artışı sonucu yeni fiyat […]