Vadeli Mevduat Faiz Gelirlerinin Net Tutar Üzerinden Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin vadeli mevduat hesaplarından elde edilen faiz gelirlerinin net tutarlardan muhasebeleştirilmesi 39’uncu maddesindeki “Gayri safilik ilkesi” ile 6’ncı maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen “Faaliyet sonuçları tablosu ilkesi”nin ihlali niteliği taşımaktadır.
İdarenin faaliyet sonuçları tablosunda yer alan Gelir ve Gider hesaplarında, faiz gelirinin stopaj kesintisi yapılmadan önceki brüt tutar üzerinden kaydedilmesi gerektiği belirtilen General Yönetim […]

Tahsisli Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mülkiyetinde bulunan taşınmazların diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edilerek idarenin kullanımına verilenler, muhasebe kayıtlarında izlenmemektedir. 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu’nun 64’üncü maddesinin (d) bendine göre il özel idarelerinin kendilerine ait taşınmazları diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edebilecekleri belirtilmiştir. İdarenin, bu kaynakların tam ve doğru olarak raporlanmasını sağlamak amacıyla tahsis işlemlerini […]

Tahsisli Kullanılan ve Tahsis Edilen Taşınmazların Varlık Hesaplarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin mali tabloları ve muhasebe kayıtları ile tahsis edilen veya tahsisli kullanılan taşınmazlara ilişkin bilgi ve belgeler incelendiğinde, söz konusu taşınmazların 250 Arazi ve Arsalar Hesabı, 251 Yeraltı ve Yerüstü Düzenleri Hesabı ve 252 Binalar Hesabının yardımcı hesap bazında kayıtlarının yapılmadığı tespit edilmiştir.
İl Özel İdaresince tahsis edilen veya tahsisli kullanılan taşınmazların detaylı […]

Vadeli Mevduat Faiz Gelirlerinin Hatalı Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin vadeli mevduat hesaplarından elde edilen faiz tutarlarının hatalı muhasebeleştirildiği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 42’nci maddesinde, kurumların muhasebesinin Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin bilanço ilkeleri ile yürütüleceği hüküm altına alınmıştır. Yapılan incelemede, yıl içinde elde edilen mevduat faiz gelirinin muhasebeleştirilmesi aşamasında kullanılmaması gereken 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabının hatalı şekilde […]

Tahsis Edilen ve Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edilen ve başka kurumlarca İl Özel İdaresine tahsis edilen taşınmazların muhasebe kayıtlarında izlenmemesi tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde, kamu idarelerinin mülkiyetindeki taşınmazlardan diğer kamu idarelerine tahsis edilenler ile kamu idaresince tahsisli kullanılan taşınmazların yardımcı hesaplar itibariyle izleneceği belirtilmiştir. İdarenin bu taşınmazlar için yapması […]

Mevduat Faiz Gelirlerinin Muhasebeleştirilmesinde Hatalı Uygulamalar Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin mevduat faiz gelirlerini muhasebeleştirme işlemlerinde hatalı uygulamalar tespit edilmiştir. Gelir vergisi stopajlarının 630 Giderler Hesabında izlenmediği, faiz gelirlerinin kaydı için 600 Gelirler Hesabının kullanılması gerekirken 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabına kayıt yapıldığı ve faiz gelirlerinin brüt tutar üzerinden kaydedilmesi gerekirken net tutar üzerinden hesaba yansıtıldığı görülmüştür. Bu durum, 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabının fazla görünmesine […]

Peşin Tahsil Edilen Kira Gelirlerinin Vadesine Göre Gelecek Aylara Ait Gelirler Hesabı ile Gelecek Yıllara Ait Gelirler Hesabında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından kiraya verilen taşınmazların kira bedellerinin sözleşmesi gereği peşin tahsil edildiği ve bu tutarın tamamının 600 Gelirler Hesabına kaydedildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri gereğince, keşide edilen gelirlerin içinde bulunulan aya ait olan kısmının 600 Gelirler Hesabına, sonraki aylarda tahakkuk ettirilmesi gereken kısmının 380 Gelecek Aylara Ait Gelirler Hesabına, […]

Yazılım, Lisans ve Kullanma Hakkı Gibi Alımların Haklar Hesabında Muhasebeleştirilmeden Doğrudan Giderleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi tarafından yapılan lisans ve kullanma hakları gibi maddi olmayan duran varlık alımlarının doğrudan giderleştirilmesi yerine 260 Haklar Hesabına kaydedilmesi gerektiği saptanmıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğine göre, belirli alanlarda kullanma ve yararlanma hak ve yetkisi sağlayan lisans, bilgisayar programları gibi ekonomik değer taşıyan harcamaların 260 Haklar Hesabında izlenilmesi gerekmektedir. Bu […]

Tahsis Edilen ve Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarında Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresince tahsis edilen ve il özel idaresi tarafından diğer kamu kurumlarına tahsis edilen taşınmazlara ilişkin muhasebeleştirme işlemlerinin eksikliği tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 47’nci maddesinde il özel idarelerinin, kanunlarında belirtilen kamu hizmetlerini yerine getirmek amacıyla mülkiyetlerindeki taşınmazları birbirlerine tahsis edebilecekleri hüküm altına alınmıştır.
Tahsis işlemlerinin muhasebeleştirilmediği tespit edilen […]

Kamu İdarelerine Tahsis Edilen Taşınmazlara İlişkin Muhasebe Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Denetim sonuçlarına göre, kamu idarelerine tahsis edilen taşınmazlara ilişkin muhasebe kayıtları yapılmamıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 25’inci maddesindeki hükümlere göre, kamu idaresi tarafından diğer kamu idarelerine tahsis edilen taşınmazların muhasebe birimince gerekli kayıtların yapılması gerektiği belirtilmektedir. Ancak idarenin taşınmaz işlemlerinin incelenmesi neticesinde, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına tahsis edilen 9 adet taşınmaz […]

Sermaye Taahhütleri Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 247 Sermaye taahhütleri hesabının kullanılmadığı görüldü. Belediyanın %95 oranında ortak olduğu şirkete sermaye artırımı kararı alınmasına rağmen, bu taahhüt tutarı muhasemeleştirilmemiş ve doğrudan 241 Mal ve hizmet üreten kuruluşlara yatırılan sermayeler hesabına kaydedilmiştir. Yozgat Belediyesi Kuruluşu İnş. Tem. ve Tic. Ltd. Şti’nin 26.000.000,00 TL olan sermayesi 50.000.000,00 TL’ye […]

Vadeli Mevduat Faiz Gelirlerinin Net Tutar Üzerinden Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin vadeli mevduat hesaplarında tahakkuk eden faiz gelirleri net tutar olarak kaydedilirken, Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’ne göre brüt tutar üzerinden 600 Gelirler Hesabında kayd edilmesi gerekiyordu. Bu durumun neticeinde, Faaliyet Sonuçları Tablosunda 600 Gelirler Hesabı ile 630 Giderler Hesabının eksik bilgi içermesine neden olunmuştur. Yönetmelik’in “Gayri safilik ilkesi” ve “Faaliyet sonuçları tablosu ilkeleri” başlıklı […]

Tahsis Edilen ve Tahsisli Kullanılan Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarında İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi’ne ait taşınmazlar ile ilgili yapılan denetim raporunda, diğer kamu idarelerinden tahsisli olarak kullanılan taşınmazlar ve diğer kamu idarelerine tahsisli olarak kullandırılan taşınmazların muhasebe kayıtlarında izlenmemesi tespit edilmiştir. İdarenin tahsis ettiği taşınmazlar için Maliye Bakanlığı’nın 2016/12 sayılı genelgesinde belirtilen hesaplar kullanılmaması, idarenin bilançosunda görünmemeleri nedenini oluşturmaktadır. İdarece tahsisli kullanılan 25 adet ve başka […]

Maddi Olmayan Duran Varlık Alımlarının Haklar Hesabında Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporu’nda bulunan bulgulara göre, belediyenin faaliyetlerinde kullanılan yazılım lisansları, harita, etüt ve projeler gibi maddi olmayan duran varlıkların Mali Olmayan Duran Varlıklara ilişkin düzenlemelerin “Hesap grubuna ilişkin işlemler” başlıklı 209’uncu maddesi ve “260 Haklar hesabının niteliğini açıklayan” 210’ncu maddesinde belirtilen hükümlere uygun olarak 260 Haklar hesabına alınmaları gerektiği belirlenmiştir.
Ancak yapılan […]

Kamu İdaresi Tarafından Tahsisli Kullanılan ve Tahsis Edilen Taşınmazların Muhasebe Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından diğer kamu kurumlarına tahsis edilen ve tahsisli kullanılan taşınmazların muhasebe kayıtlarının yapılmadığı tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Taşınmaz tahsisi” başlıklı 47’nci maddesinde kamu idarelerinin diğerlerine tahsis edebileceği hüküm altına alınmıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde de bu kapsamda tahsis edilen veya tahsisli kullanılan taşınmazların nasıl muhasebeleştirileceği […]