Avans ve Kredilerin Kullanımında Mahsup Sürelerine Uyulmaması ve İlgili Olduğu Hesap Kodunda Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresinin kredi niteliğindeki ön ödemelerinin doğru şekilde muhasebeleştirilmediği tespit edilmiştir. Avans ve kredilerin mahsup sürelerine uyulmaması, ilgili yardımcı hesap kodlarının yanlış kullanılması ve süresinde kapatılmayan avansların 140 Kişilerden Alacaklar Hesabı’nda takip edilmemesi gibi hatalar saptanmıştır.
5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 35’inci maddesi, Ön Ödeme Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik’in 6’ncı maddesindeki […]

İdari Para Cezalarının Tahakkuk Kayıtlarının Tam Olarak Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdari para cezalarına ait tahakkuk kayıtlarının tam olarak yapılmadığı tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 37’nci maddesinde kamu gelirlerinin ilgili kanunlarda belirtilen usullere göre tarh, tahakkuk ve tahsil edileceği belirtilmektedir. Kanunun 51’inci maddesinde ise tahakkuk esaslı bir sistem benimsenmiş olup kamu gelir ve giderlerinin tahakkuk ettirildikleri mali yılın hesaplarında gösterileceği […]

İdari Para Cezalarının Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl müdürlükleri tarafından uygulanan idari para cezalarına ilişkin tahakkuk kayıtlarının yapılmaması ve bu durumun muhasebe kayıtlarına alınmasına neden olması kamu geliri niteliğindeki idari para cezalarının tahakkuk etmesiyle birlikte muhasebeleştirilmesi gereken bir durum olduğunu göstermektedir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na göre, idari para cezaları kamu geliri olarak kabul edilmekte olup, bu Kanun’un […]

İş Avans ve Kredilerinin Yasal Sürelerinde Mahsup Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İş avans ve kredilerinin yasal sürelerinde mahsup edilmemesi hususunda bulgu kaydedilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 35’inci maddesinde harcama yetkilisinin uygun görmesi ve karşılığında ödeneğinin saklı tutulması kaydıyla avans vermek veya kredi açmak suretiyle ön ödemenin yapılabileceği belirtilmiştir. Ancak bu avansların yasal sürelerde mahsup edilmemesi halinde, 6183 sayılı AATUHK hükümlerinin uygulanacağı […]

Çevre İdari Para Cezalarının Tahakkuk Kayıtlarının Yapılmaması ve Faaliyet Alacakları Hesap Grubunda İzlenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Denetim sırasında, Çevre Kanunu’nda yer alan idari nitelikteki cezaların tahakkuk kayıtlarının yapılmadığı ve faaliyet alacakları hesap grubunda izlenmediği tespit edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na göre, idari para cezaları kamu geliri olarak kabul edilmekte ve aynı Kanun’un 37’nci maddesinde kamu gelirlerinin ilgili kanunlarda belirtilen usullere göre tarh, tahakkuk ve tahsil edileceği […]

Takip ve Tahsili Vergi Dairelerince Gerçekleştirilen İdari Para Cezası Alacaklarının Tahsilinde Kurumlar Arasında Koordinasyon Eksiklikleri Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: İdari para cezası alacaklarının takibi aşamasında koordinasyon eksiklikleri nedeniyle aksaklıklar bulunduğu görülmüştür. 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun idari para cezalarına ilişkin düzenlemeleri, zamanaşımı süreleri ve tahsilat işlemlerinin Maliye Bakanlığı tarafından belirlenmesi gibi hususlar önemli noktalar olarak yer almaktadır. YTM’nin idari para cezası alacakları arasında uzun süredir tahsil edilmeyen alacakların bulunduğu ve kesinleşme tarihinin 2011 yılına […]

Tahakkuk Etmiş İdari Para Cezası Alacaklarının Bir Kısmının Muhasebe Kayıtlarında Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: Söz konusu incelemeye göre, kamu idaresi tarafından 2018 yılı öncesine ait idari para cezası (İPC) alacaklarının tahakkuk kayıtlarının yapılmadığı ve bu nedenle mühim bir tutar olan 13.196.156 TL’nin muhasebe kayıtlarında yer almadığı tespit edilmiştir. Bu durum, 2022 mali yılında 121 Gelirlerden Takipli Alacaklar ve 600 Gelirler hesaplarında hataya sebep olmuştur.
Bu hususta, önemli bir yasal […]

Feshedilen Sözleşmelerde Verilmiş Olan Avansların Çok Uzun Süreler Sonunda Cezai Şart Uygulanmadan Tahsil Edilmesi (Sayıştay)

ÖZET: IPARD Programı kapsamında verilen avansların çok uzun süreler sonraya ertelenecek şekilde tahsil edilmesi ve cezai şart olmadan geri alınması hallerinde ciddi sorunlar yaşanmaktadır. Söz konusu uygulamada, 226 adet avansın geri alımı arasında geçen süreler birbirinden farklı olmakla birlikte ortak yanı, tüm sürelerin çok uzun olmasıdır. Bu avansların ödenmesi ile geri alınması arasında geçen süreler […]

İşsizlik Sigortası Fonu ile Tahsilat Aracısı Bankalar Arasında Borçlu ve Borç Konusu İtibariyle Dijital Entegrasyon Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: İşsizlik Sigortası Fonu ile tahsilat aracısı bankalar arasında dijital entegrasyon bulunmaması görülmüş ve bu durumun çözümü için gerekli teknik hususlar da dikkate alınarak bağlantı kurulmasının olumlu sonuçlar üreteceği tespit edilmiştir. Tahsilatların borçlu ve borç konusu itibarıyla takip ve kontrolünü sağlamak amacıyla dijital işletim sistemlerinin güncellenmesi gerekmektedir. Bulgu raporuna göre, tahsil edilememiş işsizlik sigortası primleri […]

Tahsil Edilememiş İşsizlik Sigortası Primleri ve Gecikme Cezalarından Kaynaklanan Alacakların Muhasebeleştirilmemesi ve Mali Tablolarda Raporlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sosyal Güvenlik Kurumunun (SGK) muhasebe kayıtlarında yer alan işsizlik sigortası primleri ile gecikme zamlarından henüz tahsil edilememiş tutarların İşsizlik Sigortası Fonu’nun alacağı olarak muhasebeleştirilmesi ve mali tablolarında raporlanması gerektiği görülmüştür. 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu’ndaki hükümler göre, işsizlik sigortası primleri ile gecikme zamları İşsizlik Sigortası Fonu’nun gelirleri arasında sayılmıştır.
SGK arasındaki protokolde değişiklik yapılarak bu […]

Taşerondan Kadroya Geçen İşçilere Ödenen Kıdem Tazminatlarının Sorumluluğu Bulunan Alt İşverenlere Rücu Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 11.09.2014 tarihinden sonra imzalanan personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alım sözleşmesine taraf olan alt yüklenicilere karşı 4857 sayılı Kanun’un geçici 9’uncu maddesiyle getirilen rücu etme sınırı Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiştir.
Bu kapsamda 71 kişiye ödenen kıdem tazminatının, alt işverene yapılan rücu işlemine ilişkindir. Bu nedenle, alt işverende/işverenlerde çalışılan süre ile orantılı olarak her bir şirket […]

İcra ve Haciz Süreçlerinin Sağlıklı İşlememesi (Sayıştay)

ÖZET: Kurum tarafından icra ve haciz süreçleri etkinleştirilmesi ile alacağını düzenli olarak icraya aktarılmasının önemine dikkat çekilmiştir. Ayrıca, menkul malların satışında gecikme yaşanmasının önüne geçilebilmesi için uygulama birliğinin sağlanmasına yönelik düzenlemelerin yapılması gerektiği değerlendirilmektedir. Haciz işlemi uygulanan araçlara yakalama şerhi konulmaması nedeniyle icraya intikal eden Kurum alacaklarının tahsil edilmesinde hacizli araçların satışının oranı düşük kalmaktadır. […]

Kurumun Belediyeler ve Bunların Bağlı Kuruluşları ile Şirketlerinden Olan Prim Alacaklarını Tahsil Edememesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyelerin borçları için yapılan kesinti limitinin yeterli olmadığı ve doğrudan belediyelerden alacak tutarlarının artmaya devam ettiği anlaşılmaktadır. Kurumdan alınan bilgiler ışığında, genel bütçe vergi gelirlerinden ayrılan paylardan kaynağında kesilerek gönderilen limitin düşürülmesi veya tamamen sıfırlanması da Kurumun belediyelerden olan alacaklarını arttırması nedenidir. Belediye şirketlerinin borçları için yapılan kesintinin eksikliği, bu kuruluşların prim ve prime […]

Prim Borcuna Karşılık Satış Amacıyla Alınan Taşınmazların Nakde Dönüştürülememesi (Sayıştay)

ÖZET: 5510 sayılı Kanun’un Geçici 41’inci maddesi kapsamında takipli borçlara karşılık alınmış taşınmazların büyük bir bölümünün nakde dönüştürülemediği belirlenmiştir. Alınan taşınmazlar için 2012 yılından bu yana toplam 1.567 taşınmaz alınmıştır ve satış işlemlerinin hızlandırılması necessário görülmektedir. Taşınmazların alış bedeli ise 2.330.484.245,40 TL’dir. Değer itibarıyla yalnızca %11’i satılmış olan taşınmazlar için KDV istisnasının kaldırılmasından sonra satış […]

Kurum Alacaklarının Takibinin Yapıldığı Yazılımın Entegrasyonunun Sağlanmamış Olması (Sayıştay)

ÖZET: Kurum alacağına dönüşmüş tutarlar tam olarak yansıtılmadan yılı mali tablolarında gösterilmemiş, daha sonra ise ters kayıtla kapatılarak muhasebe sistemine aktarılmıştır. Bu durum tahakkuk esaslı bir sistemin kurulmasına karşıdır ve malî raporların düzenlenmesi ile kesin hesabın çıkarılmasına temel oluşturmamaktadır. Kurumun alacaklarına ilişkin işlemlerin tam olarak raporlanması için, 5018 sayılı Kanun’daki tahakkuk esası göz önünde bulundurulmalıdır.

BULGU: […]