Varlık Hesaplarının Alacak Bakiyesi Vermesi (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay denetim raporlarında varlık hesaplarının bazılarının alacak bakiyesi (ters bakiye) verdiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 47-229’uncu maddeleri ve genel muhasebe ilkeleri göre, varlık hesaplarında önce borç kaydı yapılması gerekmekte ve bu hesaplar sadece borç bakiyesi verebilir. Yapılan incelemede 22.159.889,45 TL alacak bakiyesi (ters bakiye) verdiği görülen varlıkların gerçek değerinin mali tablolara […]

Kıdem Tazminatı Ödemelerine İlişkin Muhasebe Kayıtlarının Hatalı Olması (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 472 maddesine göre, hesaplama sonucunda oluşan kıdem tazminatı karşılık tutarları 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı hesabına alacak olarak kaydedilmesi gerektiği tespit edilmiştir. Bu sayede, ödenen kıdem tazminatlarının doğru muhasebeleştirilmesi sağlanmaktadır.
Yapılan denetimde, 630 Giderler Hesabı kullanılarak kıdem tazminatı ödemeleri hatalı bir şekilde muhasebeleştirildiği görülmüş ve hesabın borç bakiyesi 4.888.312,30 TL […]

İdari Para Cezalarının Gelirlerden Alacaklar Hesabı’nda Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: 2023 yılı içerisinde İl Encümeni tarafından kesilen idari para cezalarının takip edilmesi hususunda bir sorun olduğu görülmektedir. İdari para cezalarının 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabı’nda takip edilmemesi ve gelirlerin tahakkukunun tahsilat üzerine yapılması tespit edilmiştir.
Mahalli İdareler Bütçe Muhasebe Yönetmeliği’nin 88’inci maddesi uyarınca, il encümeni tarafından tahakkuk ettirilen idari para cezalarının 120 Gelirlerden Alacaklar Hesabı’na borç […]

Haklar ile Elden Çıkarılacak Stoklar ve Maddi Duran Varlıklar İçin %100 Amortisman Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin denetim raporunda, haklar ile elden çıkarılacak stoklar ve maddi duran varlıklar için %100 amortisman ayrılmadığı görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 208-215’inci maddelerine göre, bedeli karşılığı edinilen hukuki tasarruflar ile belirli alanlarda tanınan kullanma ve yararlanma gibi hak ve yetkiler dolayısıyla yapılan ve ekonomik değer taşıyan harcamaların 260 Haklar Hesabında […]

Enflasyon Düzeltmesinin Hatalı ve Eksik Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi’nin Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması adlı raporu incelendiğinde, idarenin bazı hesaplar için enflasyon düzeltmesi yapmadığı görülmektedir. Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin Geçici 3’üncü maddesinde, enflasyon düzeltmesine ilişkin şartların oluşup oluşmadığına bakılmaksızın enflasyon düzeltmesine tabi tutulacağı belirtilmiştir. Bu yönetmeliğin 30’uncu maddesinde tanımlanan hesaplar için ise enflasyon düzeltmesi yapılması gerektiği açıkça yazmaktadır.
Yapılan incelemede, sadece 250, 252 […]

Duran Varlıklara İlişkin Amortisman İşlemlerinin Mevzuata Uygun Olarak Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Maddi duran varlıklar için amortisman işlemlerinin doğru yapılmadığından şüphelenilmektedir. 14.248.121,54 TL değerinde maddi duran varlık bulunan işletmede 459.561.207,01-TL tutarında fazladan amortisman ayrılmıştır. Amortismana tabi varlıklar için amortisman ayrılmaması ya da negatif amortisman ayrılması nedeniyle bilançoda 257 Birikmiş Amortismanlar Hesabı en az 173.733.999,55 TL eksik, maddi duran varlıkların net değerleri fazla ve Faaliyet Sonuçları Tablosunda […]

Net Değer Hesabında Kayıtlı Tutarların Hatalı Olması (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde kıdem tazminatı karşılığı ayrılması (472. Maddesi) ve krediyle taşıt alınması işlemlerinde ilgili hesapların kullanılmaması tespit edilmiştir.
Bu düzenlemeler çerçevesinde kıdem tazminatı karşılık tutarları 630 Giderler Hesabına borç, bankalardan alınan borç tutarları 233 ve 302. maddelerinde vadesine göre bu hesaplara alacak, ilgili varlık hesaplarına borç kaydedilecektir.
Ancak, 500 Net Değer/sermaye Hesabı’nın […]

İdarenin Mülkiyetinde Olup Başka Kamu Kurumlarına Tahsis Ettiği Arsaların Muhasebe Kayıtlarında Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare ile diğer kamu idareleri arasında tahsis işlemine konu edilen arsalara ilişkin muhasebe kayıtlarının yapılmadığı görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 47’nci maddesinde kamu idarelerinin, kanunlarında belirtilen kamu hizmetlerini yerine getirmek amacıyla mülkiyetlerindeki taşınmazları birbirlerine tahsis edebileceği hüküm altına alınmıştır. İdarenin mülkiyetinde olan taşınmazlardan diğer kamu idarelerine tahsis edilenlerin ve kamu […]

Kamu İdareleri Payları Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından, 2022 yılında Fırat Kalkınma Ajansı ve Vilayetler Birliğine 1.536.041,46 TL tutarında pay aktarıldığı ancak aktarılan bu payların 363 Kamu İdareleri Payları Hesabına kaydedilmeden doğrudan 630 Giderler Hesabına kaydedilerek giderleştirildiği görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 276’ncı maddesinde, bu hesabın bütçe geliri olarak nakden veya mahsuben tahsil edilip, diğer kurumlara aktarılmak üzere […]

Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabının Gerçeği Yansıtmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi’nin ortağı olduğu şirketlerdeki sermaye tutarı ve 241 Mal ve Hizmet Üreten Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabında kayıtlı tutar arasında uyuşmazlık tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 181’inci maddesine göre bu hesap, mal ve hizmet üreten kuruluşlara nakden veya ayni olarak verilen sermaye tutarları ve işletilmesinden doğan kar ve zararların izlenmesi […]

Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabının Hatalı Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresinin 2023 yılı bilançosunda 258 Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabının hatalı kullanılması tespit edilmiştir. Yapım halindeki yatırımlar için yapılan maddi duran varlık hesabına aktarılacak tutarlar, ilk hakedişten itibaren bu hesaba borç olarak kaydedilmeli ve ilgili maddi duran varlık hesabına borç kaydı yapılarak izlenmelidir.
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 204. maddesinde bu hesabinin niteliği, […]

Bilançoda Yer Alan Taşınır Hesaplarına Ait Tutarlar ile İdare Taşınır Mal Yönetim Hesabı İcmal Cetvellerindeki Tutarların Uyumsuz Olması (Sayıştay)

ÖZET: İdare Taşınır Mal Yönetim Hesabı İcmal Cetveli ile Bilançoda yer alan 150 İlk Madde ve Malzemeler Hesabı, 253 Tesis, Makine ve Cihazlar Hesabı, 254 Taşıtlar Hesabı ve 255 Demirbaşlar Hesabı tutarlarının uyumlu olmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, İdare Taşınır Mal Yönetim Hesabı ile muhasebe kayıtlarının birbirleri ile uyumlu olmayışıdır.
Taşınır Mal Yönetmeliği’nin söz konusu hükümleri […]

Enflasyon Düzeltmesi İşlemlerinin Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – İl Özel İdaresi, kamu idaresince 2023 yılında yapılması gereken enflasyon düzeltmesi işlemlerinin yapılmadığına dair bulguları içermektedir. Resmi Gazete’de yayınlanan Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği’nin ilgili maddeleri göre, genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerince enflasyon düzeltmesi yapılması gerektiği ve parasal olmayan kalemlere enflasyon düzeltmesi uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.
Bu doğrultuda, mali […]

Amortisman Kayıt İşlemlerinde Hatalı Uygulamaların Olması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresi’nde yapılan denetim sırasında, maddi duran varlıkların bir kısmı için amortisman ayrılmadığı tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesinde, bir yıldan fazla kullanılabilen maddi duran varlıklar için amortisman ayrılacağı belirtilmiştir. Ayrıca, Maddi Duran Varlıklar hesabının niteliğini açıklayan 202’nci maddede, maddi duran varlık bedellerinin ekonomik ömrü içerisinde giderleştirilmesi ve hesaben […]

Taşınmaz Kayıtlarının Gerçek Durumu Yansıtmaması ve Taşınmazların Mali Tablolarda Tam ve Doğru Değerleri ile Yer Almaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarenin taşınmaz kayıt işlemlerinin tamamlanmaması nedeniyle 2023 yılı Bilançosu’nda Maddi Duran Varlıklar Hesap grubunun yanlış ve güvenilir bilgi sunulmakta olduğu görülmektedir. Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Kaydına İlişkin Yönetmelik’e göre taşınmaz kayıt formları ile icmal cetvellerinin düzenlenmemesi ve tapuda kayıtlı taşınmazlar için gerçeğe uygun değer (rayiç değer) tespit çalışmalarının tamamlanmaması sonuçta idarenin taşınmazlar hakkında doğru […]