Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu Kararına Göre Belediyeye Devredilen Taşıtların Taşınır Envanterine ve Muhasebe Kayıtlarına Alınmasına Yönelik İşlemlerin Yapılmaması (Sayıştay)
/Bilgi Bankası/MevBank/ Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu Kararına Göre Belediyeye Devredilen Taşıtların Taşınır Envanterine ve Muhasebe Kayıtlarına Alınmasına Yönelik İşlemlerin Yapılmaması (Sayıştay)
Mali Mevzuat
2021 yılı Sayıştay Denetim Raporları
Balıkesir Belediyesinin 6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile Büyükşehir olmasıyla 2014 yılında Balıkesir Valiliği Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu Kararına Göre Belde ve İlçe Belediyelerinden Balıkesir Büyükşehir Belediyesine devrolunan taşıtlardan gerekli işlemlerinin yapılamaması nedeniyle henüz belediye envanteri ve muhasebe kayıtlarına alınmamış taşıtların olduğu görülmüştür.
6360 sayılı Kanun’un Geçici 1’inci maddesinde:
“Bu Kanundaki devir, tasfiye ve paylaştırma işlemlerini yürütmek üzere vali tarafından, bir vali yardımcısının başkanlığında, valinin uygun göreceği kurum ve kuruluş temsilcilerinin ve ilgili belediye başkanlarının katılımıyla devir, tasfiye ve paylaştırma komisyonu kurulur. Bu komisyona yardımcı olmak üzere valinin görevlendirmesi ile alt komisyonlar da kurulabilir.”
Geçici 2’nci maddesinde:
“1 inci maddeye göre tüzel kişilikleri kaldırılan belediye ve köyler, mevcut personelini, taşınır ve taşınmazlarını, iş makineleri ve diğer taşıtları ile kamu kurum ve kuruluşlarına olan alacak ve borçlarını katılacakları ilçe belediyesine bu Kanunun yayımlandığı tarihten itibaren bir ay içinde bildirir (…) ”
Geçici 7’nci maddesinde:
“Bu Kanunla büyükşehir belediyesine dönüşen il belediyesinin sahip olduğu her türlü taşınır, taşınmaz malları ve personeli, komisyon kararıyla ilgisine göre büyükşehir belediyesi ve ilçe belediyeleri ile bağlı kuruluşlar arasında paylaştırılır.”
denilmek sureti ile devir olan taşınır ve taşınmazlarla ilgili uygulanacak usuller karar altına alınmıştır.
Taşınır Mal Yönetmeliği’nin:
5’inci maddesinde; harcama yetkililerinin taşınırların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak edinilmesinden, kullanılmasından, kontrolünden, kayıtlarının bu Yönetmelik’te belirtilen esas ve usullere göre saydam ve erişilebilir şekilde tutulmasını sağlamaktan sorumlu olduğu,
6’ncı maddesinde, taşınır kayıt yetkililerinin görev ve sorumlulukları arasında kullanımda bulunan dayanıklı taşınırları bulundukları yerde kontrol etmek, sayımlarını yapmak ve yaptırmak olduğu,
32’nci maddesinde ise kamu idarelerine ait taşınırların, taşınır kayıt yetkililerinin görevlerinden ayrılmalarında, yılsonlarında ve harcama yetkilisinin gerekli gördüğü durum ve zamanlarda harcama yetkilisince, kendisinin veya görevlendireceği bir kişinin başkanlığında taşınır kayıt yetkilisinin de katılımıyla, en az üç kişiden oluşturulacak sayım kurulu tarafından sayımının yapılacağı, ifade edilmiştir.
Adı geçen Komisyon listelerinde ve belediyede fiilen bulunmasına rağmen söz konusu taşıtların envanter ve muhasebe kayıtlarına alınmasını teminen gerekli işlemlerinin yapılmaması, ilgili harcama birimlerinin ve mali hizmetler biriminin varlıkların korunması konusundaki ön mali kontrol dolayısıyla iç kontrol yükümlülüklerini yeterince yerine getiremediklerini göstermektedir.
Yapılan incelemede; Balıkesir Belediyesinin 6360 sayılı Kanun ile Büyükşehir olmasıyla 2014 yılında Belde ve İlçe Belediyelerinden Balıkesir Büyükşehir Belediyesine devrolan taşıtlar arasından belediye envanteri ve muhasebe kayıtlarında olmayan araçlarla ilgili olarak aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:
a) Adı geçen Komisyon kararı ile Belediyeye devrolan ancak hacizli olması sebebiyle devir işlemleri tamamlanamayan dolayısıyla fiilen kullanıldığı halde belediye envanteri ve muhasebe sistemine kaydedilemeyen taşıtların olduğu tespit edilmiştir.
Bu itibarla aşağıda ayrıntısı gösterilen söz konusu taşıtların hacizlerinin kaldırılmasına yönelik işlemlerin en kısa zamanda yapılması akabinde de envanter ve muhasebe kayıtlarına alınması gerekmektedir.
Tablo 10:Hacizli Olup Devri Yapılamayan Taşıtlar
Plaka
Cinsi
Marka
Model Yılı
Açıklama
Devreden İdare
Devralan İdare
10 E 1942
Resmi Otobüs
BMC
2003
HACİZLİ
KARŞIYAKA BELEDİYESİ
ULAŞIM VE
RAYLI SİSTEM
D.BŞK.
10 YH 524
MİNÜBÜS
PEUGETO
1998
HACİZLİ
MUTLU
KÖYÜ
ULAŞIM VE
RAYLI SİSTEM
D.BŞK.
10 YR 119
OTOBÜS
HACİZLİ
AYVALIK BELEDİYESİ
ULAŞIM VE
RAYLI SİSTEM
D.BŞK.
10 RD 823
OTOBÜS
BELDESAN
1992
HACİZLİ
AYVALIK BELEDİYESİ
ULAŞIM VE
RAYLI SİSTEM
D.BŞK.
10 FS 134
OTOBÜS
MAN
1984
HACİZLİ
AYVALIK BELEDİYESİ
ULAŞIM VE
RAYLI SİSTEM
D.BŞK.
10 YE 909
OTOBÜS
MERCEDES
1983
HACİZLİ
AYVALIK BELEDİYESİ
ULAŞIM VE
RAYLI SİSTEM
D.BŞK.
10 AN 787
OTOBÜS
MERCEDES
1983
HACİZLİ
AYVALIK BELEDİYESİ
ULAŞIM VE
RAYLI SİSTEM
D.BŞK.
10 E 1396
OTOBÜS
MERCEDES
1985
HACİZLİ
ERDEK
BELEDİYESİ
ULAŞIM VE
RAYLI SİSTEM
D.BŞK.
10 E 1398
İTFAİYE
ARACI-
MERDİVENLİ
ARAZÖZ
BMC
1983
HACİZLİ
ERDEK
BELEDİYESİ
İTFAİYE D.BŞK
10 E 4210
OTOBÜS
MERCEDES
1986
HACİZLİ
ERDEK
BELEDİYESİ
ULAŞIM VE
RAYLI SİSTEM
D.BŞK.
10 E 3965
RAMZEY MOBİLET
İTFAİYE
HACİZLİ
ERDEK
BELEDİYESİ
İTFAİYE D.BŞK
b) Adı geçen Komisyon kararı ile Büyükşehir Belediyesine devrolan ancak karara ekli listelerde sehven hatalı yazılan plakalar sebebiyle belediye envanterine ve muhasebe sistemine kaydedilemeyen taşıtların bulunduğu tespit edilmiştir.
Bu itibarla aşağıda ayrıntısı gösterilen söz konusu taşıtların Valilik ile yapılacak yazışmalar sonucunda doğru plaka kararlarının alınması ve alınan bu kararlara istinaden envanter ve muhasebe kayıtlarının yapılması gerekmektedir.
Tablo 11: Komisyon Kararında Plakaları Sehven Hatalı Yazılan Taşıtlar
PLAKA
CİNSİ
MARKA
MODEL YILI
AÇIKLAMA
DEVREDEN İDARE
DEVRALAN
İDARE
10 AFS 66
OTOBÜS
OTOKAR
2009
Sehven hatalı
yazılan plakanın valiliğe yazılarak düzeltilmesi
KUŞCENNETİ
ULAŞIM RAYLI SİS.D.BŞK.
10 DN 937
PEUGEOT
MİNİBÜS
2009
Sehven hatalı
yazılan plakanın valiliğe yazılarak düzeltilmesi
BALIKESİR BELEDİYESİ
FEN İŞLERİ
D.BŞK.
10 E 8924
İtfaiye
Ford Cargo
1989
Sehven hatalı
yazılan plakanın valiliğe yazılarak düzeltilmesi
KARŞIYAKA BELEDİYESİ
İTFAİYE
D.BŞK.
10 HK 6013
ARAZÖZ-
İTFAİYE
FORD CARGO
1986
Sehven hatalı
yazılan plakanın valiliğe yazılarak düzeltilmesi
SALUR BELEDİYESİ
İTFAİYE
D.BŞK.
10P5950
İTFAİYE
FORD
1990
Sehven hatalı
yazılan plakanın valiliğe yazılarak düzeltilmesi
BÜYÜKYENİCE
BELEDİYE
İTFAİYE
D.BŞK.
10 RD 101
OTOBÜS
BMC
2004
Sehven hatalı
yazılan plakanın valiliğe yazılarak düzeltilmesi
PELİTKÖY BELEDİYESİ
ULAŞIM RAYLI SİS.D.BŞK.
10 SR 019
OTOBÜSLER
TEMSA PRESTİJ
2011
Sehven hatalı
yazılan plakanın valiliğe yazılarak düzeltilmesi
GÖBEL BELEDİYESİ
ULAŞIM RAYLI SİS.D.BŞK.
10 UT 533
TRAKTÖR
STAYER
Sehven hatalı
yazılan plakanın valiliğe yazılarak düzeltilmesi
BİGADİÇ BELEDİYESİ
SAĞLIK
SOS.HİZ.D.BŞK.
10 KS 615
KAMYONET
FORD
2006
Sehven hatalı
yazılan plakanın
EDREMİT BELEDİYESİ
ULAŞIM RAYLI SİS.D.BŞK.
valiliğe yazılarak düzeltilmesi
c) Adı geçen Komisyon kararı ile Balıkesir Büyükşehir Belediyesine devrolan hurda vasfında taşıtların olduğu tespit edilmiştir.
Hurda niteliğinde olan ve aşağıda ayrıntısı gösterilen söz konusu taşıtlarla ilgili olarak öncelikle Taşınır Mal Yönetmeliği’ne göre kayıtlı değerleri (ya da tespit edilen değeri) ile Taşınır İşlem Fişi düzenlenerek envantere ve 254 Taşıtlar Hesabı ve 600 Gelirler Hesabı ile muhasebe kayıtlarına alınması, akabinde anılan Yönetmelik’in, 10’uncu maddesi (c) fıkrası ve 28’inci maddesi gereklerinin yerine getirilerek hurdaya ayırma işlemleri tamamlanmak suretiyle envanter kayıtlarından çıkarılması bu işleminde muhasebeye yansımasının 254 Taşıtlar Hesabından çıkarılarak 294 Elden Çıkarılacak Maddi Duran Varlıklar Hesabına kaydı ile yapılması gerekmektedir.