2021 yılı Sayıştay Denetim Raporları |
Belediyenin bilançosunda bir kısım duran varlık için kayıtlı değerinden daha fazla amortisman ayrıldığı görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 187’nci maddesinin (ç) bendinde; amortismana tabi varlıkların neler olduğu, bunlara ilişkin uygulanacak amortisman süre, yöntem ve oranlarına ilişkin esas ve usullerin Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirleneceği, ayrılan amortismanların nasıl muhasebeleştirileceği ve varlıkların amortisman hesaplanmasına esas alınacak değerinin nasıl tespit edileceği düzenlenmiştir. 257-Birikmiş Amortismanlar Hesabının niteliği ve işleyişi ise aynı Yönetmeliğin 202 ve 203’üncü maddelerinde ayrıntılı düzenlenmiştir. Amortisman ve tükenme payı ayrılmasına ilişkin usul ve esaslar ile uygulanacak amortisman ve tükenme payının süre, yöntem ve oranlarının neler olacağı ise 04.11.2015 tarihli ve 29522 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan “Amortisman ve Tükenme Payları” başlıklı 47 sıra numaralı Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği’nde açıklanmıştır. Belediyenin 2021 yılı mizanı incelendiğinde; yukarıda açıklanan Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği ile Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği’nin söz konusu hükümlerine aykırı olarak bazı duran varlıklar için duran varlığın kayıtlı değerinden daha fazla amortisman kaydı bulunduğu tespit edilmiştir.
Kamu idaresi cevabında, 2022 yılında amortisman ayırma işlemlerinde mevzuat hükümleri çerçevesinde düzeltme kaydı yapıldığı belirtilmiştir. Ancak yapılan düzeltme işlemlerinin 2021 yılı mali tablolarındaki hataya herhangi bir etkisi bulunmamaktadır. Sonuç olarak; Belediyenin 2021 yılı mali tablolarında, 257-Birikmiş Amortismanlar Hesabı halen 674.572,25 TL fazla görünmektedir. |